Avspark för SBF:s jämställdhetsprojekt "Kön har inget kön"

13 FEB 2020 17:58
Lördagen den 25 januari genomfördes den första aktiviteten i SBF:s nya jämställdhetsprojekt, ”Kön har inget kön”, i form av en workshop för styrelsen, grenkommittéerna och valberedningen.
  • Skapad: 13 FEB 2020 17:58

Kön har inget kön är starten på ett långsiktigt förändringsarbete. Att utveckla vår verksamhet så att den lockar fler målgrupper är något som vi alla tjänar på. SBF har beviljats medel för ett tvåårigt projekt. Under 2020/21 kommer vi bland annat att göra en kartläggning av biljardsporten vad gäller normer och kultur, starta upp ett kvinnligt nätverk samt genomföra utbildningar genom hela organisationen. Projektet finansieras helt och hållet av medel från RF.

I samband med att förbundsstyrelsen samlades i Stockholm för årets första styrelsehelg arrangerades en jämställdhetsworkshop under ledning av Sara Wiggberg, konsult och projektledare, som har arbetat för RF/SISU och numera ansvarar för ett jämställdhetsprojekt på Budo- och Kampsportsförbundet. Deltagare var förbundsstyrelsen, valberedningen, alla grenkommittéer samt vår föreningsutvecklare Sofia Asp. Det var också första mötet med Jessica Pettersson, vår nya projektledare för Kön har inget kön.

Jämställdhetsworkshop

Projektledare på 25%
Inom ramen för projektet har vi anställt Jessica som projektledare på 25%. Jessica har stor erfarenhet av idrottsrörelsen och civilsamhället. Hennes egen idrottsbakgrund är gymnastiken där hon har haft ett flertal roller i både förening och förbund. Hon har tidigare arbetat som utbildare på Stiftelsen Friends samt som projektkoordinator hos stiftelsen Min Stora Dag. Jessica arbetade sin första dag hos oss den 22 januari och är nu i full gång med uppstarten av Kön har inget kön.

"Jag ser fram emot att fördjupa mig i biljarden som sport och det utvecklingsarbetet som förbundet redan arbetar med idag. Min egen bakgrund inom idrotten ligger främst inom gymnastikens värld men jag spelar ibland biljard socialt. Det bästa med biljarden tycker jag är att den passar alla målgrupper i samhället; gamla som unga, män som kvinnor, personer med funktionsvariationer, personer som talar andra språk än svenska och så vidare. Jämställdhet är en del av ett större pussel och idag är 90 % av utövarna i Sverige män. Det ska därför bli spännande att jobba för att bredda biljardens målgrupp, specifikt inom begreppet jämställdhet."

Jessica Pettersson

Har du frågor om projektet eller vill komma i kontakt med Jessica når du henne på This is a mailto link

Skribent: SBF