Belan Sharif vinner Nordiskt Mästerskap i snooker 2018!

22 JAN 2018 20:43
Finland och Uleåborg stod som värd för Nordiska Mästerskapen i snooker 2018. 40 deltagare från fem länder deltog, varav åtta svenskar.
  • Skapad: 22 JAN 2018 20:43

Sveriges åttamannatrupp bestod av Belan Sharif, Andy Nettleton, Jim Johansson, Benjamin McCabe, Max Nettleton, Sven-Olof Bergqvist, Suleman Salam och Ali Shivan. Efter att gruppspelet spelats klart hade tre av åtta svenskar gått vidare till slutspel: Belan Sharif, Jim Johansson och Benjamin McCabe.

Jim Johansson förlorade i 16-delen medan Benjamin McCabe fick se sig besegrad i kvartsfinalenBelan Sharif var den som visade jämnast form under hela tävlingen genom att bli grupptvåa i grundspelet för att sedan rada upp segrarna i slutspel. 4-3 i kvartsfinal mot Esa Kaikumaa och 4-0 i semifinalen mot Sami Karttunen bäddade för en final mot danske favoriten Daniel Kandi.

”Väldigt nöjd och lättad över vinsten!” säger Belan efter matchen. ”Vid ledning 4-1 skulle jag bara vinna, men missade matchboll. Skönt att stänga matchen 5-3 och slippa skilje-frame.”

Förbundskapten Kim Hartman om finalen:

”Fantastiskt roligt att Belan höjer sig och visar den kapacitet han verkligen har. Sjukt spännande var det och undertecknad, som samtidigt kommenterade stormatchen Judd Trump mot Kyren Wilson gluttade lite då och då på webbsändningen av finalen.

Daniel Kandi var ju favorit, men Belan är en fin taktiker och vann avgörande situationer med bra safety-spel. Läskigt var det när matchbollen rosa missades flera gånger och 4-1 reducerades. Jag släckte ned webben och hade dålig känsla vid 4-3. Nästa gång jag kikade så var Kandi på väg till skiljeframe men la sig mask på sista röd, Belan fick chansen, tog de poäng han behövde och snookrade bakom brun, Kandi foulade på rosa och gav upp!

Riktigt kul var det så klart att kunna få skryta med den svenska segern rakt ut  i direktsändningen.

Jag pratade med Belan efter att de hade landat på Arlanda och han berättade hur nervös han var på matchbollen och hur han trodde att han hade bränt sin chans. Strålande glad i efterhand så klart och inte dåligt gjort av lilla Svedala.

Sammanfattningsvis, vi håller snookerfanan högt och är jobbiga i Nordiska. Benjamin McCabe vann ju i Köpenhamn 2016 och kvittot på att vi har en bra juniorkull strök Belan nu under med fet stil.

Framtida tävlingar är U17, U19 och öppna EM i Sofia i februari. Därefter kommer ett öppet amatör-VM på Malta i Mars. Q-school i april, massor på gång och vem vet, kanske vi kan stå för lite fler bra resultat framöver!”

Förstapriset i NM består av €1000 och en fin buckla. Stort grattis Belan!

Skribent: Snookerkommittén