Benjamin McCabe vinner premiären

20 SEP 2016 17:08
Så har då säsongens första rankingtävling i snooker färdigspelats. Och det verkar som om sommarens lättja och ledighet inte riktigt släppt greppet om tävlingsspelarna då endast 14 stycken var anmälda till lördagens spel.
  • Skapad: 20 SEP 2016 17:08

Mixen av spelare var som brukligt mycket varierande såväl åldersmässigt som graden av spelstyrka. Det är dock glädjande att våra juniorer fortsätter att klättra i såväl rutin som i graden av spel på en högre nivå. Detta fick exempelvis en av förhandsfavoriterna Andy Nettleton erfara då han på ganska kort tid blev expedierad av en inspirerad junior i form av Rickard Höglund. Tack vare det låga deltagarantalet kunde kvartsfinalerna spelas redan på lördagen och inga överraskningar kunde noteras där. De båda veteranerna Henrik Svedstedt och Mats Eriksson hade dock en stenhård kamp som böljade fram och tillbaka och där till slut Mats kunde vinna med 3-2.

I den första semifinalen vann Ben McCabe mot den lovande junioren Andrej Nasibov med siffrorna 4-2. Andrej är på stadig uppgång men kan fortfarande inte riktigt mäta sig med Bens ekvilibrism och rutin som han uppvisar trots hans unga år. I den andra semin vann Mats Eriksson tämligen komfortabelt med 4-1 över Andy Nettleton som inte fick sitt spel att stämma över någon längre period i den här turneringen.

Finalen spelades alltså mellan den nordiske mästaren Benjamin McCabe och den förutvarande svenske mästaren Mats Eriksson. Mats trummade på rätt bra inledningsvis och ledde ett tag finalen med 2-1 i frames (finalen spelades bäst av sju) men till slut rann det iväg till Bens fördel som ofta snittar 70-80 poäng per frame när han får fritt spelrum. Till slut skrevs siffrorna till 4-2 i Bens favör och det var bara för Mats att sträcka fram handen för att gratulera Benjamin till vinsten i snookerns höstpremiär.

Skribent: Martin Söderberg