Björn Lohmander bröt David Pennörs segersvit i Elit

24 OKT 2017 13:18
Sjätte omgången av Carambole Elit spelades på Söderbiljarden i Stockholm och innebar att David Pennörs segersvit på 6 raka rankingsegrar avbröts av klubbkompisen Björn Lohmander.
  • Skapad: 24 OKT 2017 13:18

Att Björn Lohmander, precis fyllda 60, kan spela fortfarande är det ingen som tvivlar på. Resultaten i helgens elittävling talar också sitt tydliga språk: Seger mot först andrarankade spelaren Henryk Kalita i kvarten och sedan Nalle Olsson i semin (efter spännande shootout) är mycket starkt gjort!

Finalen mot David Pennör var så jämn och dramatisk att det behövdes en avgörande shootout även här för att skilja segraren åt. "Jag var nog lite för säker på att vinna då jag ledde ganska stort under partiet”, säger David. ”Men efter ett par slarviga stötar av mig och en ren vinnarskalle av Björn att nästan vända matchen så var det oerhört spännande ända fram till slutet..."

Björn blev oerhört glad och höjde armarna efter att matchbollen slogs in, till stående ovationer och jubel bland publiken. "Mats! Du får köra! Jag är alldeles för skakig!" säger Björn till sin bror direkt efter matchen. "Jag var så nervös i den sista stöten att jag höll på tappa kön ... så jäkla skönt att vinna! Det var nog 6-7 år sedan sist." Ett jättestort grattis, Björn!

Det var annars inga större skrällar i tävlingen och mycket positivt att så många poolspelare också deltog, såsom Fredrik Andersson, Peter Åkesson, Marcus Sjöberg, Niclas Bergendorff och Richard Helander. Tävlingen innehöll också jämna matcher, så pass att flera matcher avgjordes först efter shootout: Manuel Orellana-Tai Tran i kvartsfinal (Orellana vann), Björn Lohmander-Nalle Olsson (semifinal) och Björn Lohmander-David Pennör (finalen). David Pennör leder nu den totala rankingen med 800 p före Henryk Kalita. Trea är Nalle Olsson och fyra Tai Tran. Manuel Orellana kliver upp på 5:e plats tack vare 3:e platsen i helgen.

Tävlingen hölls som sagt på Söderbiljarden på Bondegatan i Stockholm med 24 deltagare – nytt rekord! Ett stort tack till tävlingsledaren Bosse Bäckman för en mycket snygg och väl genomförd organiserad tävling. Turneringen kunde även följas på Cuescore.com och genom livestreaming på Söderbiljardens Facebook-sida.

Nästa Elittävling arrangeras i Malmö den 25-26 november. De spelare som tillhör Elit är David Pennör, Henryk Kalita, Nalle Olsson, Tai Tran, Manuel Orrellana, Bo Bäckman, Anders Kall, Lars Ringby, Peter Lohmander och Tomas Tullberg.

David Pennör och segraren Björn Lohmander

Skribent: David Pennör