BK Borgen SM-mästare för 31:a gången

22 FEB 2017 11:05
K Borgen från Helsingborg tog sitt 31:a SM-guld i 3-vallars carambole efter en riktig nagelbitare i finalen mot den nya klubben från Malmö, Malmö Carambole och Snooker Klubb.
  • Uppdaterad: 01 MAR 2017 06:56

Fram till finalen så krossade BK Borgen bokstavligen all motstånd med 8-0 i samtliga matcher! Klubben noterade samtidigt ett nytt svenskt klubbrekord inom carambolen med att hålla ett lagsnitt på 1.515(!) mot BK Paradis, Lund. Fantastiskt! Tävlingen arrangerades av BK Borgen med samarbete med Malmö. En grupp på 4 lag i Helsingborg och en grupp med 4 i Malmö. Gruppen i Malmö var desto lite mer jämnare där förutom Malmö så var Stockholm CC favorit att gå vidare. Stockholm spelade oavgjort mot Göteborg, vilket var nog en liten missräkning från SCCs sida. Men andra dagen så tog de sig i kragen och slog BK Borgen 2 med 6-2 och självaste Malmö med 6-2. Starkt gjort där Henryk Kalita slog Michael Nilsson, Giglio Alvarado vann mot Per Hägg, Bo Bäckman mot Freddy Cato...  samtliga med en poäng! Cemil Karatay förlorade mot Tai Tran med 9-20. Därmed var Stockholm och Malmö vidare till semifinalen. Förutom BK Borgen så var det hård kamp om andra platsen i gruppen där samtliga lag Malmö 2, Stockholm CC 2 och BK Paradis hade chans att gå vidare i sista omgången. Malmö 2 drog det längsta strået och spelade mycket bra. Liten notering är att Sveriges kanske enda kvinnliga spelare Yenny Bajtner från Malmö 2 spelade riktigt bra i sina matcher med ett fint snitt på 0.486! Med det snittet skulle hon klara sig mycket bra i damernas EM och VM! -"Mitt mål är att försöka få spela EM i Ungern i höst och det är jättekul att komma tillbaka efter flera års uppehåll. Speciellt nu när vi har en ny seriös klubb med många medlemmar och bra styrelse."berättar Yenny efter tagit sin första bronsmedalj i SM-sammanhang. -"Jag kommer nu att både träna och satsa hårt på carambolen och vara med på så många nationella tävlingar som möjligt i år! "säger hon vidare och det låter väldigt lovande. Sporten behöver fler kvinnliga spelare och hoppas på att Yennys framgångar kanske kan få fler tjejer att börja spela.
I semifinalen så seedas lagen om efter bästa resultat där Stockholm fick åter möta Malmö. Ett revanschsugen Malmö såg till att vinna komfortabelt med 6-2, där endast Per Hägg förlorade sin match mot Giglio Alvarado med 16-30. Finalen därmed var som sagt en riktig rysare. BK Borgen som fullständigt pulvriserade allt i sin väg var skyhög favorit till guldet. Det var inte många som trodde att Malmö kunde rå BK Borgen  och ge en hård match...  men till allas förvåning var det som hände. Björn Lohmander och Peter Lohmander  vann enligt planerna de två första matcherna för BK Borgen mot Per Hägg respektive Freddy Cato. Malmö blev nu piskade att vinna sina återstående matcher för att få oavgjort och med bred marginal. Och det inte mot vem som helst utan mot två av Sveriges bästa spelare David Pennör  och Nalle Olsson! Michael Nilsson rivstartade direkt och kontrollerade sin match mot David och vann stort med 40-22. -"När Michael är i en sån form och med en sådan rivstart han fick så är det nästan omöjligt att komma ikapp. Jag missade tyvärr en del lätta lägen...  och det har man inte råd till."berättar en liten besviken David efter matchen. Nu hängde det på Nalle. Vinst eller oavgjort räcker för att BK Borgen blir SM-mästare. Matchen blev stenhård mot Tran Moc Tai, som verkligen spelade helt suveränt. När det stod 38-38 så var det riktigt riktigt nervpirrande för alla i lokalen. När Tran missade en således lätt 5-vallare i sin serie till 38 så drogs det många lättans suck bland spelarna för BK Borgen. Nalle lyckades hålla nervositeten i styr och göra de två poängen i stöten och SM-guldet är nu ett faktum. Tran avslutade matchen snyggt med att göra sina två poäng i efterstöt och fick matchen till oavgjort. Mycket bra kämpat Malmö!
Med stående ovationer på prisutdelningen så tog alltså BK Borgen sitt 31:a SM- guld! Bara där måste det vara ett svenskt klubbrekord i biljardsammanhang! Klubben vill nu ut i Europa och slåss med de stora klubbarna och spelarna i Europacupen för klubblag. Det är kanske dags för det nu?

Grattis till SM-guldet BK BORGEN!

Skribent: David Pennör