Blomdahl 3:a på världsrankingen

13 FEB 2017 13:29
Den nyss blivne svenska mästaren i 3-vallars carambole Torbjörn Blomdahl bibehåller sin tredje plats i världsrankingen trots sin förlust i kvarten i årets första World Cup.
  • Skapad: 13 FEB 2017 13:29

Tävlingen hölls i turkiska Bursa och där var det slutsålt sedan länge på arenan. Fullt hus varje dag med stor mediabevakning. Tävlingen höll en hel del fantastiska matcher såsom flera matcher höll över 4.0 i snitt i samma tävling! Rekord i det sammanhanget! Belgaren Frederic Caudron vann finalen mot Dick Jaspers, Holland med fantastiska 40-14 på 7(!!!) stötar! Världsrekord! 2 år tidigare hade Dick Jaspers det rekordet på 8(!) stötar i Luxor. Stående ovationer som aldrig ville ra slut. Torbjörn Blomdahl spelade bra i tävlingen med ett totalsnitt på 1.746 och gjorde nästan ett mirakulöst upphämtning i sin förlustmatch mot koreanen Kang. Kang gick ut efter 24 stötar till 40. Torbjörn hade då endast 25 och efterstöt. Att göra en serie på 13 i den stöten och så när en poäng till men missade med ett hårsmån är riktigt bra gjort! Kang blev nog lite nervös där...  Dick Jaspers gjorde ett superparti på endast 8 stötar mot hemmaspelaren Cenet Lufti. Fransmannen Jeremy Bury ville inte vara mycket sämre med ett parti på 9 stötar. Men det absolut bästa är ju ändå finalen mellan Caudron och Jaspers! 40-14 på 7! Fantastiskt! Dick Jaspers är nu en ny världsetta före Caudron. Torbjörn Blomdahl är trea tätt följd av spanjoren Dani Sanchez. Nästa World Cup är i Luxor, Egypten  den 26/3-1/4. Närmast väntar nu lag-VM i Viersen, Tyskland  den 9-12 mars.

Skribent: David Pennör