Blomdahl 4:a i rankingen

19 DEC 2016 12:07
Efter helgens sista World Cup för i år som gick i Hurghada, Egypten så kommer Torbjörn Blomdahl att bli rankad som nummer 4 i världen.
  • Skapad: 19 DEC 2016 12:07

nte så pjåkigt för den 54-årige svensken då världseliten inom 3-vallars carambolen har blivit enormt mycket bättre och jämnare än någonsin där alla rankingpoäng är hyperviktiga. Förra året så var det Torbjörns år då han vann både individuella VM och EM! Samt att han blev rankad som nr ett i världen! Det här året var inte lika lyckat menTorbjörn  håller sig  ändå i bra form och gör ingen besviken. Han är väldigt eftertraktad och är en stor legend tillsammans med Raymond Ceulemans och Sang Chun Lee.

I Hurghada så åkte han ut i åttondelen mot den talangfulle unge koreanen Heang Je Kim så det stänkte med 12-40(!) på 14. Längesen Torbjörn blev så utskopad där koreanen gjorde precis allting rätt. Märkligt nog så förlorade koreanen i kvarten väldigt lätt mot tysken Martin Horn med 19-40/18... Martin Horn däremot har gjort en lysande comeback efter flera års frånvaro från världscirkusen där han lyckats nå semifinalen efter att ha kvalat sig in i turneringen. Starkt! I semifinalen var holländaren Dick Jaspers för svår som vann med 40-26/22. I den andra semin var det helasiatiskt möte mellan Jung Han Heo, Sydkorea och Quyet Chien Tran från Vietnam. Heo vann komfortabelt med 40-28/25. Finalen var aldrig riktigt spännande och Heo hade full kontroll från första stöten. Efter den 18 stöten så kunde Heo lyfta upp armarna i skyn i en segergest då han vann sin första stora internationella tävling. Dessförinnan var Heo mycket illa ute i åttondelen då belgaren Roland Forthomme nådde till 40 poäng först. Tack vare att Heo  hade efterstöt med 7 poäng efter så det var många som trodde att det var över för koreanen. Helt otroligt så lyckades han göra de 7 poängen för att få till en shootout! Och där vann Heo helt rättvist! Dick Jaspers var innan finalen klar som segrare i den totala Världscupen 2016! Han får alltså möta regerande världsmästaren Daniel Sanchez, Spanien i den prestigefulla Supercupen i Belgien i februari.
Den totala rankingen leds av belgaren Frederic Caudron med 392 p före Dick Jaspers och Daniel Sanchez.

Jag vill även påpeka att det hölls klass ett tävling för både norr och söder där antalet anmälda spelare var stort. Intresset för Carambolen har blivit avsevärt större vilket är både fantastiskt och lovande. I söder så vann Bernard Aupeix före Per Hägg. Aupeix hade ett väldigt bra totalsnitt på 0.932! Kul att gamla spelare har kommit tillbaka såsom Bernard Aupeix, Mark Jenaphour och Per Lundberg. Och nya spelare som Jesper Johansson, Martin Löf och Adrian Weiss. I norr vann Cemil Karatay över Bo Bäckman med 25-22 i en jämn tillställning. Där har även gamla spelare hittat bordet som Yuksel Pillat, Kjell Efvergren, Örjan Näsbom och Sivert Nordqvist. Nya spelare som tillkommit är Lillen Oxbern, Peter Åkesson, Thomas Ekwall, Fredrik Bolander och Tobias Ring. Kul!

I januari den 27-29 så arrangerar Stockholm det kommande SM och det förväntas bli en härlig tillställning och arrangemang! Väldigt bra reklam för carambolen då man har märkt att just här har carambolen vuxit enormt på så kort tid. Med världsspelare som Torbjörn Blomdahl, Michael Nilsson, Henryk Kalita, David Pennör och Nalle Olsson så kommer tävlingen att bli ren godis att njuta!
Den 14-15 januari är det öppet kval till SM där man slåss för 4 platser- då antalet spelare har lavinartat exploderat har Förbundet beslutat att SM-kvalet ska gå på 2 ställ en samtidigt -en i norr och en i söder. Mer information kommer. Men ett är säkert: Alla får vara med och kvala då det är öppet men man måste vara registrerad på Biljardonline med giltig mailadress!

Skribent: David Pennör