Blomdahl åter nummer ett

01 NOV 2016 10:11
Torbjörn Blomdahl, 53, lyckades återigen bli rankad som nr ett i världen efter helgens 6:e World Cup i La Baule, Frankrike!
  • Skapad: 01 NOV 2016 10:11

Då den ledande i världsrankingen belgaren Frederic Caudron  åkte ut i första omgången mot Xuan Cuong Ma, Vietnam med 19-40(!) så räckte det för Torbjörn att nå semifinal. Han klarade det mer bravur...  efter vinst mot Nguyen 40-18/16, Chung Bok Lee 40-16/18 och Nikos Polychronopoulous, Grekland 40-31/23. I semifinalen tog det däremot tyvärr stopp då spanjoren Dani Sanchez var alldeles för svår. Matchen höll inte den kvalité och spel av de två världsspelarna som man kanske hade förväntat sig med enkla misstag från bägge håll. Dani drog det högsta halmstrået och vann med mycket knappa 49-38/31. I den andra semifinalen vann Murat Naci Coklu, Turkiet mot Marco Zanetti, Italien med 40-22/25. Koreanerna och de övriga europeiska  toppspelarna försvann tidigt på löpande band såsom Jaspers och Merxc. Lite ovanligt. Finalen däremot var mycket bättre match med offensivt och lite våghalsigt spel från bägge spelarna vilket publiken och massmedia tyckte mycket om. Efter den 21:a stöten lyckades Naci vinna komfortabelt med 40-20 och ta hem sitt livs andra WC-seger(den första tog jan i förra året i Istanbul). Starkt gjort! Med ett totalsnitt på 1.980 så är han definitivt värd segern. Sanchez hade 1.636 och treorna Blomdahl och Zanetti höll 1.795 resp 1.632. I världsrankingen så leder Torbjörn Blomdahl endast 2 poäng före Frederic Caudron. Nya på topp 12 rankingen är Naci(10) och Tayfun Tasdemir(12). Både koreanen Kang och belgaren Forthomme fick lämna över sina platser. Nästa månad den 15-19 november så arrangeras kanske den viktigaste tävlingen av alla, nämligen VM. I VM:et så får man 1.5 gånger mer i rankingpoäng och förutom världsmästartiteln så är poängen ack så viktig. För Sverige deltar Torbjörn Blomdahl och Michael Nilsson och vi önskar dem all lycka till i tävlingen! Tävlingen följs live på kozoom.com och umb-carom.org.

Skribent: David Pennör