Blomdahl tappar -Sanchez världsmästare

20 NOV 2016 09:13
I den 69:e VM tävlingen i 3-vallars carambole så blev den 42-årige spanjoren Daniel Sanchez världsmästare i franska Bordeaux!
  • Skapad: 20 NOV 2016 09:13

Närmare runt 1000 åskådare såg finalen mellan Sanchez och den unge 24-årige koreanen Heang Je Kim, som spås en lysande framtid inom sporten. Detta är Heang Je Kims första senior VM och att nå finalen är verkligen starkt! -"Och jag som inte ens trodde på att gå vidare från kvalet" berättar en stolt silvermedaljör med stort leende. Innan dess har Kim varit 4-faldig juniorvärldsmästare och är regerande Asienmästare...  så med andra ord så har denne ungtuppen trots sin ålder mycket erfarenhet och rutin och spås en alldeles lysande och framgångsrik liv inom carambolen. För 3 år sedan fick Kim en allvarlig stroke och då trodde många att han inte skulle kunna komma tillbaka men efter mycket hårt arbete med rehabilitering och vilja så lyckades han! -"Nu när jag har precis avtjänat min militära värnplikt så kan jag nu helt fokusera på mitt spel " säger Kim vidare.

Finalen blev väldigt jämnt. Sanchez verkade ha det lilla extra som behövdes då Kim, trots väldigt bra spel, såg lite aning nervöst ut och missade ett par lätta lägen. Matchen stod och vägde tills Sanchez lyckades göra ett småryck till 36-25. Kim kämpade tappert till 38-34 innan Sanchez gjorde de 2 poängen för att avsluta partiet. Man såg en väldig lättnad Sanchez när han gjorde matchbollen...och det är inte ofta som erfarna proffsspelare visar tecken på nervositet. Då man har equalising inning, dvs efterstöt, så har Kim chansen att få det oavgjort och sedan avgöra det hela med shootout, där den spelare som gör högst serie från utgångspunkten vinner. Men det behövdes aldrig då koreanen lyckades bara göra en 4 till 38 sammanlagt. En hoppande och glad Daniel Sanchez med lyfta armar mot publiken och TV visade inga gränser. Och stående ovationer från publik och arrangör!

Detta var Daniel Sanchez 4:e VM-titel(Reze 1998, Lugo 2005 och Sluiskil 2010) och vägen dit var enastående med vinst över Robinson Morales 40-9(!)/16, Jae Ho Cho 40-34/25 och Eddy Leppens 40-39/24(där belgaren Leppens hade 2 matchbollar vid ställningen 39-30 och 39-32). Vår enda svenska deltagare Torbjörn Blomdahl åkte tyvärr ut i kvarten mot italienaren Marco Zanetti med 21-40 på 11 stötar! Därmed tappade Torbjörn viktiga rankingpoäng då hans VMpoäng från förra året räknas bort, vilket är 120 poäng. Nu fick Torbjörn endast 24 poäng och halkar ner till en 4:e plats! Rankingen bland de topp 5 är oerhört jämnt så varje WC, VM, EM och Nationella mästerskap är hyperviktiga. Torbjörn Blomdahl spelade ok i denna tävling men fick inte riktigt till det. Men med 1.553 i totalsnitt är inte fy skam. Bästa snittet hade Zanetti med 2.135. Vinnaren Sanchez fick 1.983 och tvåan Kim 2.043. Treorna Eddy Leppens, Belgien och Semih Sayginer, Turkiet hade 1.792 resp 1.618.

Stort grattis till VM-titeln Daniel Sanchez!!!

Skribent: David Pennör