Blomdahl vinner sitt 27:e SM

02 FEB 2017 09:29
Den helt oövervinnerlige och suveräne Torbjörn Blomdahl tog sitt 27(!) SM-guld i ren överlägsen stil. Och som han gjorde det-ingen av de övriga svenska Elitspelarna nådde knappt hälften av distansen mot Torbjörn!
  • Uppdaterad: 02 FEB 2017 09:33

"Jag hade en relativt ganska enkel väg till finalen." berättar Torbjörn blygsamt. "Finalen mot Nalle Olsson var lite jämnare vid mitten av matchen men en hög serie räddade mig där trots en ganska dålig match." Finalen slutade 40-21 på 30 och stående ovationer till helsingborgaren Torbjörn Blomdahl, som är numera bosatt i Tyskland sedan många år. Ett stort grattis till guldet Torbjörn!

De övriga spelarna nådde inte riktigt upp till den normala standarden under tävlingen då samtliga höll under ett i snitt, vilket är väldigt ovanligt. De spelare som kunde hota Torbjörn om titeln som Nalle Olsson, Henryk Kalita och David Pennör kom aldrig in i tävlingen. Sveriges kanske bästa spelare just nu Michael Nilsson lämnade tyvärr återbud till årets SM pga ryggproblem. Manul Orrellana ersatte honom.

Ett stort utropstecken är stockholmaren Mattias Enerdahl som lyckades både slå Henryk Kalita i gruppen och Björn Lohmander i kvarten och därmed nå sitt livs första SM-semifinal! Starkt! Där blev Nalle Olsson för svår som vann matchen med 40-28. Henryk Kalita kämpade tappert mot Torbjörn i den andra semin och förlorade med 12-40. David Pennör åkte ut redan i kvarten mot Nalle Olsson med 19-40. -"Lite synd att behöva möta en så bra spelare som Nalle redan i kvarten men det var frilottning i kvartsfinalerna." säger David lite besviken efter förlusten.

I SM så bestämdes det tidigt att grupptvåorna lottas fritt mot gruppettorna i kvarten. Då både Nalle, Peter Lohmander, Henryk Kalita och Björn Lohmander(som alla tillhör absoluta toppen i Sverige) blev tvåa i sin grupp fick de alltså lottas in. Peter Lohmander fick Torbjörn Blomdahl igen, Henryk Kalita fick Cemil Karatay, Mattias mot Björn och David mot Nalle. -"Lite synd att det var frilottning istället för att man seedar dem 8 bästa resultaten där ettan möter åttan och tvåan mot sjuan osv..." förklarar Torbjörn.

SM blev väldigt lyckat arrangerat med mycket publik och framförallt ovanligt mycket mediauppbåd. Både Sportspegeln och Videomaskinen bevakade tävlingen med stor entusiasm. Sportspegeln gjorde för övrigt en fantastisk bra reportage om Torbjörn Blomdahl och carambolen, som kan ses på svt.play när som helst i fall ni har missat det. Ett jättestort tack till Videomaskinen med Tony Ahola för en helt fantastiskt och suveränt arbete med att sända söndagens matcher LIVE på Youtube. Matcherna kan ni se även där i efterhand på Youtube  när som helst. Stockholmsklubben SBS ska ha en jättestor eloge och tack för det fina arrangemanget. Man har märkt att klubben har satsat mycket på SM och det har varit hur bra som helst. Spelarna är supernöjda och alla trivdes enormt. Ett stort tack till tävlingsledaren Bo Peterson som har lagt ner mycket tid på att allt ska funka och få spelarna må bra. Tack Bo Peterson! Eldsjälar ska man vara rädd om!

SM i år i Stockholm  är nog det svensk carambole behöver då carambolen har fått ett enormt ansiktslyft på senaste tiden. Att både Sportspegeln och Videomaskinen bevakade tävlingen gör inte det hela sämre direkt. Snarare helt tvärtom! För ett par år sedan så stod caramboleborden på Kungsholmen och Söder oftast tomma men nu...  Nu är det långa väntetider på borden och många nya som gamla har hittat tillbaka till carambolen. Jättekul! I Skåne har carambolen dominerat stort och gör det än. Nu får vi hoppas att sporten har kommit för att stanna och går mot rätt riktning. Det är upp till klubbarna att ta väl vara på detta nu och se till att carambolen växer gärna ännu mer och att de bästa spelarna i Sverige delar med sig sina erfarenheter och visdom till nya spelare.
Närmast väntar lag-SM i Helsingborg den 17-19 februari. Klass ett har sin första tävling den 11-12 februari och Elit den 25-26 mars i Stockholm. För SM-vinnaren Torbjörn Blomdahl så väntar årets första World Cup i Bursa, Turkiet den 6-12 februari.
All resultat på årets SM finns ute nu på Förbundets hemsida.

Skribent: David Pennör