Brittisk dominans i Malmö Open

08 FEB 2020 10:31
Under gårdagen avslutades Malmö Open 8-ball Challenge som en del av Malmö Open, Europas största event för idrottare med funktionsnedsättning. 11 deltagare gjorde upp om medaljerna, däribland världsmästarna Henrik Larsson och Jouni Tähti.
  • Uppdaterad: 08 FEB 2020 10:31

Bakre raden fr v: Sven Junghagen, huvuddomare, och Eva Viding Bussell, ordförande SBF.

Främre raden fr v: Tony Southern (3), Roy Kimberley (1), Fred Dinsmore (2) samt Dave Beaumont (3).

Formatet i tävlingen var i setform bäst av 5, där varje set spelades bäst av 3. ”Henke” åkte dessvärre ut i två raka matcher, då han förlorade först mot Jouni Tähti (FIN) och sedan Tony Southern (GBR). Jouni förlorade sedan kvartsfinalen mot irländaren Fred Dinsmore. I kvartsfinalerna var 3 av 8 spelare från England, och samma tre återfanns även i semifinalerna: Roy Kimberley, Dave Beaumont och Tony Southern. Fred Dinsmore kompletterade kvartetten för total brittisk dominans i slutspelet.

Semifinalerna blev en intensiv historia, där Roy Kimberley slog landsmannen Tony Southern med 3-1 i set efter bra spel. Den andra semifinalen blev långdragen då bägge spelarna vägrade ge upp. Dave Beaumont tog de första två seten men Fred Dinsmore bet ihop och kom tillbaka för de nästa två seten. Avgörande setet slutade 2-1 till Dinsmore och gav honom segern med minsta möjliga marginal.

Finalen mellan Fred Dinsmore och Roy Kimberley blev likaså en väldigt tät match. Dinsmore tog första set med 2-1, innan Kimberley kopplade greppet genom att ta de nästa två seten med 2-0, 2-1. I fjärde setet såg det ut som om Dinsmore skulle komma tillbaka då han tog första poängen, men Kimberley grävde djupt och utjämnade till 1-1. I upplägget efter rensade Dinsmore av bordet men missade en halvsvår åtta, och lämnade bordet öppet för Kimberley, som höll nerverna i styr och plockade av bollarna en efter en. Perfekt uppspel till åttan och en härlig segergest efter sista stöten – stort grattis Roy till segern i Malmö Open 8-ball Challenge!

Idag lördag fortsätter tävlingen med 9-ball i European Wheelchair 9-ball Masters, där man är framme i slutspelet. Kvartsfinalerna startar kl 10 med följande uppställning:

Kl 10:

Jouni Tähti (FIN) – Manfred Gattinger (GER)

Roy Kimberley (GBR – Dave Beaumont (GBR)

Kl 12:

Fred Dinsmore (IRL) – Matt Duffy (SCO)

Henrik Larsson (SWE) – Tony Southern (GBR)

Här finns länk till lottningen och resultat:

Finalen beräknas starta ca kl 16. Prisutdelningen sker under galamiddagen på Malmö Rådhus på lördagskvällen dit spelarna är inbjudna tillsammans med andra representanter för deltagande idrotter samt Malmö Stad.

Skribent: SBF