Caudron rycker ifrån

26 JUL 2016 14:16
Efter finalvinsten mot greken Nikos Polychronopoulos i den 4:e World Cup så rycker belgaren allt mer ifrån sina konkurrenter i världsrankingen som ohotad etta. Och det med all rätt.
  • Skapad: 26 JUL 2016 14:16

Frederic Caudron har varit helt outstanding i turneringen med ett totalsnitt på 2. 197, vilket säger en hel del. Fram till finalen hade Caudron  lite tur då han redan i kvarten kunde ha åkt ut då koreanen Choi hade många chanser att stöta in matchbollen men var lite för nervös vid tillfällena. Caudron kunde till slut göra de 3 caramboler som krävdes för att vinna och man såg direkt hur lättad Caudron var  efter matchen.  I semi-finalen mot spanjoren Dani Sanchez blev matchen aldrig spännande då Caudron vann lätt med 40-23 på 12 (!)... Finalen mot överraskande Polychronopoulos( som har även han gjort en kometkarriär i år) så öppnade Caudron alldeles för starkt och kunde ohotat vinna med 40-25 på 16. Ett stort grattis till belgaren som nu har spelat sin tredje final i årets World Cup(vann i HoChiMinh och nu Porto men förlorade finalen mot Dick Jaspers, Holland, i Bursa) och är verkligen i storform!

Torbjörn Blomdahl är rankad fortfarande tvåa i världsrankingen  då svensken åkte ut i kvarten mot italienaren Marco Zanetti. Den matchen blev hur spännande som helst då bägge följdes åt under hela matchen och man såg att det var mycket på spel bland spelarna som delvis spelade mycket defensivt. Till sist lyckades Torbjörn avgöra matchen först med en pinne. Zanetti hade efterstöt och gjorde den poängen som behövdes för att få till ett sk shoot-out dvs högsta serien som görs på en stöt vinner. Torbjörn fick ett halvsvårt läge med vänsterhand vid den andra poängen ocg missade med ett hårstrå! Nu behövde italienaren bara göra 2 caramboler för att vinna...  och det gjorde han. Trots uttåget ur turneringen så spelade Torbjörn ganska hyfsat med ett snitt på 1.714. Nästa stora turnering är i New York om 2 veckor där förutom Torbjörn ska även Nalle Olsson och Tomas Tullberg medverka.

Skribent: David Pennör