CEB valde sin första kvinnliga ordförande

23 MAJ 2017 14:53
Vid årsmötet i Rom 20 maj valdes Diane Wild från Schweiz till första kvinnliga ordförande för europeiska caramboleförbundet, CEB (Confédération Européenne de Billard).
  • Skapad: 23 MAJ 2017 14:53

Förutom Sverige representerades Norden på årsmötet av Flemming Busk Knudsen, ordförande i danska förbundet, och Robert Gelin Rysjedal, ordförande i norska förbundet.

Mötet var välbesökt, troligtvis för att agendan innehöll nyval av både ordförande och generalsekreterare och för att interna stridigheter hade förekommit innan mötet. Den sittande ordföranden, Bennie Deegens från Nederländerna, hade bara innehaft sin post i drygt ett år efter att den dåvarande ordförande Wolfgang Rittman avled efter några månaders sjukdom. Som motkandidat ställde vice ordförande Diane Wild upp, och trots pläderingar från ett par delegater om att Bennie Deegens goda arbete borde få fortsätta röstade medlemmarna fram Diane som ny ordförande med stor majoritet, 58-17 blev slutresultatet i röstningen.

Sittande generalsekreterare Helmut Biermann från Tyskland ställde också upp till omval men fick se sig knappt besegrad av Pierre Reynard från Frankrike med röstsiffrorna 41-34.

Övriga poster hade bara en kandidat och valdes som ren formalia. Men medlemmarnas beslut signalerar ändå en önskan om förändring inom carambolen, där Diane West har propagerat för mer transparens, bättre kommunikation, modernare och bättre visibilitet i sociala media och mer genomtänkta juniorsatsningar, vilket uppenbarligen har tilltalat medlemmarna. Jag hade möjlighet att prata lite med henne både före och efter mötet och fick ett positivt intryck av hennes intentioner och vilja att förändra och modernisera carambolen framöver. Juniorsidan framhölls ett antal gånger under mötet som ett fokusområde där stora insatser behöver göras, och där man måste tänka mer otraditionellt för att locka till sig nya utövare.

Årsmötet beslutade också att officiellt erkänna det nya spelet Euro-Kegel som utvecklats av Ungern, Tyskland och Danmark. Euro-Kegel är en blandning av offensivt och defensivt spel på carambolebord med 5 käglor, som redan har spelats i ett par år i uppvisningssammanhang och som jag tror skulle kunna attrahera nya spelare i alla åldrar.

Allt som allt ett intressant möte där det känns som om det kommer blåsa lite nya vindar över carambole-Europa de närmaste åren på ett positivt sätt. Även här i Sverige har vi ju sett en positiv trend det senaste året och kommer fortsätta att arbeta för att det ska fortsätta utvecklas framåt.

CEB:s styrelse fr o m 2017-05-20.

Bakre raden fr v: Jean-Pierre Guiraud (F), Sports Director; Benny van Goethem (B), assessor; Rainer Selgrath (D), kassör; Gabrio Volante (I) vice ordförande.

Främre raden fr v: Dietmar Schingten (L), Youth Director; Diane Wild (CH), ordförande; Carlos Borrell (E), assessor; Pierre Reynaert (F), generalsekreterare

Skribent: Eva Viding Bussell