Dags att söka LOK-stöd

09 FEB 2021 14:58
Höstterminen såg hos många föreningar inte ut som vanligt. Men glöm inte att ansöka om LOK-stöd om ni hade några aktiviteter under perioden 1 juli-31 december. RF kommer att göra fyllnadsutbetalningar för att kompensera för minskade aktiviteter.
  • Skapad: 09 FEB 2021 14:58

På grund av corona såg förra årets föreningsliv annorlunda ut. Oavsett vilka åtgärder ni var tvungna att vidta är det viktigt att föreningen, i den mån ni kan, söker LOK-stöd för era aktiviteter. Om ni har haft tre medlemmar under 25 år som har tränat tillsammans kan ni ansöka om LOK-stöd.

På rf.se meddelar Riksidrottsförbundet:
”LOK-stödet kommer inte att minska för att det blir färre aktiviteter på grund av coronaviruset. Totalsumman blir lika stor 2020 som 2019. Tills vidare ska idrottsföreningar registrera genomförda aktiviteter som vanligt, alltså registrera de deltagare som faktiskt var med. Ambitionen är att det inte ska göra skillnad om föreningen beslutat att göra uppehåll i verksamheten, eller har möjlighet att fortsätta.”

Digital registrering i IdrottOnline
Från den 1 juli är det obligatoriskt att närvaroregistrera LOK-stödsaktiviteter digitalt. Det innebär att föreningen måste närvaroregistrera aktiviteterna så att både aktiviteter och deltagare finns i IdrottOnline senast då ansökan ska skickas in.

Ansökan för aktiviteter genomförda 1 juli-31 december görs senast 25 februari.
Ju tidigare ni gör er ansökan desto tidigare får ni era pengar utbetalda.

LOK-stöd kan sökas av idrottsföreningar som bedriver verksamhet för deltagare i åldern 7-25 år (för verksamhet för personer med funktionsvariationer finns ingen åldersgräns). Förening som ska eller har funderat på att söka LOK-stöd rekommenderas att läsa på i god tid. Om möjligt, skicka även in ansökan så att det finns marginal för komplettering om ni stöter på problem. Ju tidigare man skickar in sin ansökan desto större chans har man att få sin utbetalning redan vid det första utbetalningstillfället som sker en vecka efter sista ansökningsdag.

>>Information om LOK-stöd
>>Manual närvaroregistrering och ansökan av LOK-stöd

Frågor om LOK-stödet besvaras av LOK-stödsgruppen via telefon 08-699 61 50 (knappval 3) eller mejl This is a mailto link

Ni kan som förening även vända er till er RF-SISU konsulent för frågor kring detta och mycket annat. De flesta RF SISU distrikt anordnar nu under februari digitala informationsträffar kring hur ni gör för att söka LOK-stöd.

Ny LOK-app
I början av året släpptes en ny app där ledare av LOK-aktiviteter kan registrera närvaro digitalt. Appen heter LOK-registrering och finns att ladda ner där appar finns. För att kunna logga in i appen måste användaren ha en roll i IdrottOnline med tillåtelse att rapportera LOK-närvaro. Läs mer om appen här. Distrikten kommer även att anordna digitala informationsträffar kring hur man använder appen.

Viktigt att ni söker LOK-stöd
Det är viktigt för biljarden att alla föreningar som har någon form av verksamhet för deltagare i åldern 7-25 år söker LOK-stöd. De stöd som finns för barn- och ungdomsverksamhet både för förbundet och för föreningarna avgörs utifrån hur många biljardföreningar som söker LOK-stöd och för hur många aktiviteter de söker för. För att SBF ska få ett verksamhetsstöd för barn- och ungdom samt få projektmedel (liknande tidigare Idrottslyftet) att fördela till våra föreningar måste minst 15 biljardföreningar söka LOK-stöd. Om inte 15 biljardföreningar söker LOK-stöd kommer det projektstöd som föreningar kan söka att finnas hos distrikten och bestå av en ganska liten summa. Det är därför oerhört viktigt att alla föreningar som har möjlighet söker LOK-stöd.

Skribent: Sofia Asp
E-post: Adressen Gömd