Dags att söka LOK-stöd

05 JUL 2021 09:42
Om ni har haft aktiviteter under perioden 1 januari – 30 juni är det nu dags att söka LOK-stöd.
  • Uppdaterad: 05 JUL 2021 09:42

LOK-stöd kan sökas av idrottsföreningar som bedriver verksamhet för deltagare i åldern 7-25 år (för verksamhet för personer med funktionsnedsättning finns ingen åldersgräns). Ansökan görs i IdrottOnline. Varje aktivitet behöver ha minst tre deltagare och en ledare.

Sök LOK-stöd även om er verksamhet har varit mindre än vanligt på grund av Corona. Under 2020 kompenserade RF föreningar för minskade aktiviteter.

Digital registrering i IdrottOnline
Från den 1 juli 2020 är det obligatoriskt att närvaroregistrera LOK-stödsaktiviteter digitalt. Det innebär att föreningen måste närvaroregistrera aktiviteterna så att både aktiviteter och deltagare finns i IdrottOnline senast då ansökan ska skickas in.

Ansökan för aktiviteter genomförda 1 januari-30 juni görs senast 25 augusti.

Ju tidigare ni skickar in er ansökan desto tidigare sker utbetalning av stödet.

Frågor om digital närvaroregistrering besvaras av LOK-stödsgruppen via telefon 08-699 61 50 (knappval 3) eller mejl This is a mailto link

Ni kan som förening även vända er till er lokala RF-SISU konsulent för frågor kring detta och mycket annat. RF SISU distrikten anordnar informationsträffar kring hur ni gör för att söka LOK-stöd digitalt.

Viktigt att ni söker LOK-stöd
Det är viktigt för biljarden att alla föreningar som har någon form av verksamhet för deltagare i åldern 7-25 år söker LOK-stöd. De stöd som finns för barn- och ungdomsverksamhet både för förbundet och för föreningarna avgörs utifrån hur många biljardföreningar som söker LOK-stöd och för hur många aktiviteter de söker för. För att SBF ska få ett verksamhetsstöd för barn- och ungdom samt få projektmedel (liknande tidigare Idrottslyftet) att fördela till våra föreningar måste minst 15 biljardföreningar söka LOK-stöd. Om inte 15 biljardföreningar söker LOK-stöd kommer det projektstöd som föreningar kan söka att finnas hos distrikten och bestå av en ganska liten summa. Det är därför oerhört viktigt att alla föreningar som har möjlighet söker LOK-stöd.
Skribent: Sofia Asp
E-post: Adressen Gömd