Dags att söka LOK-stöd

01 FEB 2022 15:17
Har ni medlemmar upp till 25 år i er förening som är med på aktiviteter som träningar eller veckotävlingar? Då kan ni söka LOK-stöd.
  • Uppdaterad: 01 FEB 2022 15:17

• Har ni medlemmar 7-25 år i er förening?
  • Har ni föreningsaktiviteter som dessa medlemmar brukar vara med på? Kan vara t ex träningar eller veckotävlingar.
  • Har tre av medlemmarna 7-25 år varit med på aktiviteter samtidigt?
  • Härligt! Då kan ni söka LOK-stöd.

Det är viktigt för biljarden att flera av våra föreningar söker LOK-stöd för sin verksamhet. Det visar att vi har föreningar som bedriver regelbunden verksamhet. LOK-stödet ligger till grund för mycket av den statistik som används om respektive idrott.

För föreningsaktiviteter genomförda 1 juli-31 december är det nu dags att ansöka om LOK-stöd. Ansökan ska vara inne senast den 25 februari. Ju tidigare ni skickar in desto tidigare får ni medel utbetalade.

Ansökan görs via IdrottOnline.

Sök LOK-stöd även om er verksamhet har varit mindre än vanligt på grund av Corona. Under 2020 kompenserade RF föreningar för minskade aktiviteter.

Tips inför registrering av vårens aktiviteter
Har ni återkommande aktiviteter, såsom träningar varje söndag, klubbtävlingar varje tisdag, osv. med ungefär samma deltagare?
  1. Skapa en kalender i IdrottOnline som heter t ex Tisdagstävlingar, Söndagsträningar.
  2. Skapa sedan en grupp kopplad till den kalendern med de medlemmar som ofta är med på aktiviteten.
  3. Tillsätt en eller flera aktivitetsledare (de har behörighet att närvaroregistrera).
  4. Ladda ner appen LOK-stöd.
  5. Nu kan ni närvaroregistera alla deltagare direkt på plats i hallen via appen. (Om det dyker upp nya deltagare är det bara att lägga till dessa)
  6. När terminen är slut loggar ni sedan in på IdrottOnline och skickar in era listor.
Enkelt och smidigt!

Bilder från LOK-appen

Genom att närvaroregistrera får ni statistik på alla som deltar på era aktiviteter, oavsett ålder.
När ni sedan skickar in ansökan om LOK-stöd så rapporteras bara de personer som är 7-25 år samt personer som är markerade med funktionsnedsättning.

Exempel närvarokort ni kan få ut på alla deltagare på era aktiviteter

Ni är väl med?
Genom att registrera aktiviteter ger ni er förening verksamhetsstöd och visar att biljardverksamhet bedrivs runt om i Sverige.
Om ni närvaroregistrerar direkt på plats i hallen går det sedan snabbt och smidigt att skicka in er ansökan om LOK-stöd när terminen är slut.

Det är viktigt för biljarden att alla föreningar som har någon form av verksamhet för deltagare i åldern 7-25 år söker LOK-stöd. De stöd som finns för barn- och ungdomsverksamhet både för förbundet och för föreningarna avgörs utifrån hur många biljardföreningar som söker LOK-stöd och för hur många aktiviteter de söker för. För att SBF ska få ett verksamhetsstöd för barn- och ungdom samt få projektmedel (liknande tidigare Idrottslyftet) att fördela till våra föreningar måste minst 15 biljardföreningar söka LOK-stöd för 10 sammankomster. Om inte 15 biljardföreningar söker LOK-stöd kommer det projektstöd som föreningar kan söka bestå av en ganska liten summa som söks centralt hos RF. Det är därför oerhört viktigt att alla föreningar som har möjlighet söker LOK-stöd.

Mer information

Frågor om digital närvaroregistrering besvaras av LOK-stödsgruppen via telefon 08-699 61 50 (knappval 3) eller mejl This is a mailto link

Ni kan som förening även vända er till er lokala RF-SISU konsulent för frågor kring detta och mycket annat. RF SISU distrikten anordnar även informationsträffar kring hur ni gör för att söka LOK-stöd.

LOK-stöd kan sökas av idrottsföreningar som bedriver verksamhet för deltagare i åldern 7-25 år (för verksamhet för personer med funktionsnedsättning finns ingen åldersgräns). Varje aktivitet behöver ha minst tre deltagare och en ledare. Det finns även verksamhetsstöd att söka hos kommunen. Det kan ha ett lite annat regelverk men ni kan oftast använda er av samma listor. Ni kan alltså söka och få medel för samma aktiviteter och deltagare från både stat och kommun. Missa inte det! Kolla på er kommuns hemsida eller prata med er RF SISU konsulent.
Skribent: Sofia Asp
E-post: Adressen Gömd