Dags för årsmöte

27 JAN 2022 10:28
Många föreningar ska enligt sina stadgar ha sitt årsmöte under de närmaste månaderna. Utgångspunkten är att föreningen ska genomföra årsmötet i enlighet med den tidpunkt som står i stadgarna.
  • Uppdaterad: 27 JAN 2022 10:28

Årsmötet är föreningens viktigaste möte och föreningens högsta beslutande organ. Alla medlemmar ska bjudas in till årsmötet och här diskuteras och beslutas om viktiga frågor för föreningen. För föreningar som har kalenderår som räkenskapsår ska årsmötet vanligtvis hållas senast under mars.

Hur går årsmötet till/Vad ska vi göra?
I föreningens stadgar finns alla uppgifter om årsmötet. Det står när årsmötet ska hållas, när kallelse ska skickas ut, vilka punkter som ska finnas med på dagordningen, vem som har rösträtt, och så vidare. Läs era stadgar i god tid innan årsmötet så att ni vet vad som gäller. Om ni inte följer era stadgar i samband med årsmötet finns det risk att ni behöver göra om det. Det är viktigt att ni följer dagordningen och protokollför alla punkter. Läs mer under Förening -> Föreningens årsmöte. Här har vi samlat massor av information kring föreningens årsmöte och det finns bland annat mallar till alla dokument ni ska ta fram.

I och med corona kan det just nu vara svårt att genomföra årsmötet fysiskt, då är alternativet att genomföra det digitalt eller som en kombination fysiskt/digitalt.

Får föreningen skjuta upp sitt årsmöte?
Utgångspunkten är att föreningen ska genomföra sitt årsmöte senast vid den tidpunkt som står i föreningens stadgar. Om ett fysiskt möte inte är möjligt bör styrelsen överväga att bjuda in till ett digitalt årsmöte eller eventuellt till ett hybridmöte. Föreningen får inte helt ställa in årsmötet och bör göra vad de rimligen kan för att årsmötet ska genomföras i enlighet med det som står i föreningens stadgar.

Det är styrelsens ansvar att fatta ett klokt beslut om hur årsmötet kan genomföras, utifrån gällande lagar och förordningar samt med beaktande av myndigheternas allmänna råd. RF anser att det inte är godtagbart att 2022 års årsmöte ställs in eller i sin helhet flyttas till 2023.

Om årsmötet inte går att genomföra i tid enligt stadgarna ska styrelsen, senast den dagen som anges i stadgarna, meddela medlemmarna att årsmötet blivit försenat. Styrelsen ska samtidigt också meddela när och hur årsmötet istället kommer att genomföras. Det är bra om styrelsen också upplyser om varför årsmötet blivit försenat. Den medlem som är missnöjd med styrelsens beslut får begära ett årsmöte enligt föreningens stadgar.

Ett årsmöte måste vara demokratiskt godtagbart. Inom idrottsrörelsen innebär det att alla medlemmar med rösträtt ska kunna vara med på årsmötet i realtid, ges möjlighet att yttra sig och lämna förslag samt att det finns ett godtagbart sätt att rösta i frågor kring beslut.

Årsmötet får alltså skjutas upp men inte ställas in. Föreningen måste genomföra årsmöte varje år. Det är ett av medlemskraven i SBF och i RF. Om föreningen väljer att skjuta upp sitt årsmöte ska det genomföras så snart det är möjligt.

Digitalt årsmöte
Det finns flera olika digitala alternativ att använda sig av för att genomföra ett digitalt årsmöte. RF SISU har tagit fram en vägledning för föreningar som vill genomföra årsmötet digitalt.
Om ni behöver hjälp kan ni kontakta er RF SISU konsulent. Om ni vill veta vem som är er kontaktperson hos distriktet kan ni kontakta This is a mailto link
Några distrikt anordnar digitala informationsträffar om hur man genomför årsmötet. Gå in på distriktets hemsida och titta under Utbildningar.

Tips för att arrangera ett digitalt årsmöte – Förening -> Föreningens årsmöte -> Digitalt årsmöte.

Ladda upp era årsmöteshandlingar
När ni har genomfört ert årsmöte ska ni ladda upp era årsmöteshandlingar i IdrottOnline under Årsrapporter (handlingar för 2022 kan tidigast laddas upp 2 februari) samt uppdatera föreningens kontaktuppgifter och ordförande, kassör, osv. om dessa har ändrats.
Skribent: Sofia Asp
E-post: Adressen Gömd