Dags för årsmöte

06 FEB 2020 09:51
För många föreningar är det nu dags för årsmöte. De föreningar som har kalenderår som räkenskapsår ska vanligtvis hålla sitt årsmöte senast i mars. När ni ska hålla ert årsmöte framgår av era stadgar.
  • Uppdaterad: 06 FEB 2020 09:51

Alla föreningar ska hålla årsmöte varje år. Årsmötet skulle man kunna kalla årets möte. Mötet med stort M. Ett möte som ingen medlem borde missa. På årsmötet har alla medlemmar möjlighet att göra sin röst hörd och det är på årsmötet föreningens styrelse för det kommande verksamhetsåret väljs. Syftet med årsmötet är att stämma av det som har varit och att ta ut riktningen mot det kommande verksamhetsåret.

Allt som gäller föreningens årsmöte står i föreningens stadgar. Här står det när årsmötet senast ska hållas, vilka som har rösträtt, vilka val som ska göras, när handlingarna ska finnas tillgängliga för föreningens medlemmar, etc.

Det är viktigt att ni följer vad som står i era stadgar när ni kallar till och genomför ert årsmöte. Av era stadgar framgår bland annat föredragningslistan/dagordningen för årsmötet. Det är viktigt att ni tar upp samtliga punkter och protokollför dessa under ert årsmöte. Som de flesta av er säkert känner till så granskade Riksidrottsförbundet våra föreningar under 2017 och 2018. Ett antal av föreningarna fick då anmärkningar på stadgar och felaktigheter kopplade till föreningens årsmöte. Vid en eventuellt ny kontroll vill vi att samtliga föreningar blir godkända, därför det är viktigt att ni följer era stadgar.

Om ni är osäkra på något kring ert årsmöte – hör av er! Vi hjälper gärna till. Kontakta Sofia på This is a mailto link. Tänk även på att ni kan kontakta ert distriktsidrottsförbund/SISU-distrikt om ni har frågor om ert årsmöte.

Att göra i samband med årsmötet (följ vad som står i era stadgar):
• Kalla samtliga medlemmar till årsmötet
• Upprätta en verksamhetsberättelse, resultat- och balansräkning, revisionsberättelse (mallar hittar ni i dokumentbanken)
• På mötet: upprätta röstlängd, följ den föredragningslista/dagordning som finns i era stadgar, ta upp och protokollför samtliga punkter.
• Skicka in era årsmöteshandlingar samt årsmötesprotokollet till oss.
• Uppdatera föreningens kontaktuppgifter i IdrottOnline.

Ladda upp era årsmöteshandlingar
Ladda upp era årsmöteshandlingar under Årsrapporter i IdrottOnline.
1. Logga in på IdrottOnline
2. Klicka på fliken Administration i menyn högst upp
3. Klicka på Årsrapporter i menyn till vänster
4. Klicka på knappen Skapa rapport till höger
5. Fyll i rapporten och ladda upp filerna. Har ni alla handlingar samlade i ett dokument laddar ni upp det under Övriga årsmöteshandlingar. Har ni gjort ändringar i era stadgar laddar ni upp den nya versionen av era stadgar samt kommenterar vilka ändringar ni har gjort.
6. Klicka på Skicka in till SF

Skicka in årsrapport

Kan du inte klicka på knappen Skapa rapport?
Då måste du ändra så att du står under Biljard och inte Förening i menyn högst upp. Klicka på rullisten, välj Biljard och klicka på Byt.

Ändra till Biljard

Det går också bra att skicka era handlingar till This is a mailto link eller till Svenska Biljardförbundet, Box 11016, 100 61 Stockholm

Skribent: Sofia Asp