David Pennör tog andra raka segern

26 APR 2017 10:39
Helsingborgaren David Pennör lyckades ta hem den andra raka Elittävlingen i 3-vallars carambole som ägde rum i Skåne i helgen. Finalmotståndare var återigen Henryk Kalita från Stockholm som nu hade chansen att få revansch efter det senaste mötet.
  • Skapad: 26 APR 2017 10:39

"David har spelat fruktansvärt bra under hela tävlingen och det sporrar mig. Jag ska göra allt för att vinna matchen och behålla min första placering i rankingen", sade Kalita innan finalen. Finalen gick dock inte hans väg då David hade full kontroll på matchen från början till slut och vann med 40-21 på 27.

"Fantastiskt kul att få vinna tävlingen igen med tanke på att jag har faktiskt spelat väldigt bra!", säger David med ett stort leende. "Att få slå så bra spelare som Peter Lohmander, Nalle Olsson och Henryk Kalita är för mig helt underbart. Jag har haft en bra form i ett par veckor och har samtidigt hittat "stöten". Perfekt tajming inför nästa veckas EM i Berlin."

Tävlingen arrangerades av Malmö Carambole och Snooker Klubbs nya lokal i Arlöv. Lokalen är väldigt fin med stor yta och högt i tak, och har mycket bra och fina carambolebord som är väl skötta. Alla spelarna är överens om att de verkligen trivs i lokalen. 19 man deltog i turneringen där David Pennör, Henryk Kalita, Tai Tran och Nalle Olsson var favoriter. Peter Lohmander, som vann Klass 1 södra förra helgen, Freddy Cato, Björn Lohmander och Anders Kall var outsiders som verkligen kan vinna tävlingen. Favoriterna höll dock för trycket och gick obesegrade till kvartsfinalerna, förutom Tai. Efter förlust mot Björn Lohmander i sin andra match fick han kämpa sig fram till kvarten på förlorarsidan och slå ut Peter Lohmander om den sista kvartsfinalplatsen med 30-28. Starkt!

David vann mot Stefan Hillvin (40-19/28), Nalle Olsson  mot Anders Kall (40-16/29), Henryk Kalita slog Tai Tran (40-37/51) och Freddy Cato vann mot Björn Lohmander (40-40/42). Matchen mellan Freddy och Björn var rent gastkramande och det var jämnt under hela partiet. "Jag hade en lätt matchboll och trodde att den satt men smög precis förbi", berättar en besviken Björn efter matchen. Förvisso gjorde Björn matchbollen men Freddy behövde bara göra en poäng på sin efterstöt, vilket han gjorde. Det ledde till en så kallad shootout, dvs högst serie på sin stöt vinner. Björn började och gjorde sin öppningsstöt men fick ett halvdåligt läge efteråt. Och missade! Nu var det Freddys tur. Gör han 2 poäng här så vinner han och går till semifinal. Öppningsstöten- inga problem. Nu fick han ett jättebra läge för sin andra poäng och man såg att han var lite nervös under siktningen. Men han gjorde den! En väldig lättad Freddy kunde pusta ut.

I semifinalen mötte David återigen Nalle. David rivstartade och hade en stor ledning med 33-13 innan Nalle kom igång ordentligt. Med en serie på 9 och 5 så var han hack i häl. Men David lyckades hålla ifrån och vinna med 40-31/28. I den andra semin mellan Henryk och Freddy så var matchen redan tidigt avgjord. Henryk hade en alltför stor ledning och vann med 40-26/45.

Tack vare att David Pennör vann finalen går han förbi Henryk i rankingen som ny etta inför nästa Elittävling i Helsingborg den 13-14 maj. Med 100 poäng före Henryk är det väldigt tajt. Trea är Nalle Olsson med 1100 p efter ettan. Fyra är Tran Moc Tai med 200 p efter. De som är Elitrankade inför nästa tävling är David Pennör, Henryk Kalita, Nalle Olsson, Tran Moc Tai, Björn Lohmander, Lars Ringby, Bo Bäckman och Manuel Orellana. Noterbart är att David hade det bästa totalsnittet på 1.395. Nalle Olsson och Peter Lohmander var tätt efter med 1.202 respektive 1.135. Roligt att Freddy Cato nådde en semifinal trots stenhård konkurrens från flera bra spelare såsom Bo Bäckman, Stefan Hillvin, Bo Gustafsson och Anders Kall.

Nästa helg ska David Pennör och Henryk Kalita representera Sverige tillsammans med Torbjörn Blomdahl i det individuella Europamästerskapet som går i Berlin, Tyskland. "Vi åker redan på onsdag för att få ha en hel dag i Berlin innan tävlingen börjar på fredagen" berättar Kalita. "Då Torbjörn Blomdahl är regerande mästare är han direktkvalificerad till huvudtävlingen medan vi andra måste kvala oss in. Och det ska bli så kul!" Nalle Olsson och Tran Moc Tai spelar Lag-EM veckan efter och vi önskar dessa herrar ett stort lycka till!

EM kan följas på eurobillard.org (klicka på Brandenburg EC 2017), kozoom.com och på dendanskebillardunion.dk.

Skribent: David Pennör