David Pennör tog hem första Elittävlingen

29 MAR 2017 07:36
David Pennör vann årets första Elittävling i 3-vallars carambole, som avgjordes 25-26 april. Det var 18 man anmälda, ett godkänt antal då en del spelare från Göteborg och Skåne fattades.
  • Skapad: 29 MAR 2017 07:36

David Pennör vann årets första Elittävling i 3-vallars carambole som avgjordes i helgen 25-26 april. Det var 18 man anmälda, ett godkänt antal då en del spelare från Göteborg och Skåne fattades. Tävlingen gick på Söderbiljarden på Bondegatan i Stockholm där hallen har ställt upp ett carambolebord till, numera har de alltså 3 carrar. Tack vare att det har varit ett sådant uppsving och tryck på carambolesidan den senaste tiden tyckte hallägaren Bo Bäckman att det var tid att montera upp ett bord till, vilket vi inom carambolen är väldigt glada över.

Favoriter att vinna tävlingen var hemmaspelaren Henryk Kalita, Tran Moc Tai från Malmö samt Nalle Olsson och David Pennör, bägge från Helsingborg. Michael Nilsson saknades till den här tävlingen. Spelarna höll trycket och samtliga utom Tran nådde semifinalen. Lite överraskande är att Tran förlorade stort mot Manuel Orellana med 9-30! "Manuel gjorde allt i den matchen samtidigt som jag aldrig riktigt kom in i matchen" berättar en lite besviken Tran. Ett stort utropstecken är att Bo Bäckman lyckades nå semifinal i Elitsammanhang för första gången efter att ha slagit ut klubbkamraten Björn Lander i en mycket jämn match med 40-35. "Så fantastiskt kul att få spela bra och samtidigt få en bekräftelse på att man fortfarande hänger med" säger en stolt Bäckman. "Framförallt är det viktiga rankingpoäng som gäller för att både få bra utgångsläge till nästa tävling och i klubblaget."

Tyvärr förlorade Bo semin mot Henryk Kalita med 34-40. Även där var det mycket jämnt och hårt. Henryk höll kylan och avslutade partiet med en serie på 5. Starkt gjort. Mycket bra kämpat av Bo Bäckman som var helt nöjd med sin insats. Vi håller med! I andra semifinalen möttes David Pennör och Nalle Olsson. David öppnade starkt och Nalle kom inte riktigt in i matchen och fick se sig slagen med 24-40. "Så skönt att få slå Nalle...  ett tag sen sist då han bokstavligen har krossat mig tidigare", säger en glad David. "Nu gäller det att vinna finalen mot Henryk så blir jag supernöjd! Men Henryk har också vunnit mot mig den senaste tiden och det här blir inte lätt... ". Finalen mellan de två högsta på rankingen i Sverige var tyvärr inte så spännande. David hade full kontroll på matchen och ledde stort efter halva partiet och såg till att hålla ledningen ändå in i mål. Matchen slutade 40-29 på 34. Med knuten näve och höjda armar tog David emot ovationer från publiken och omfamnade Henryk med stor kram. "Lite synd att jag inte spelade så bra som jag hade velat inför hemmapublik men att nå finalen får jag ändå vara nöjd med", säger Henryk. "Men nästa månad är det individuella EM i Tyskland och då måste jag spela bättre."

Nästa Elittävling går i Malmö den 20-21 april.

Skribent: David Pennör

Skribent: Eva Viding Bussell