David Pennör tog tredje raka segern

16 MAJ 2017 19:20
I säsongens tredje och näst sista Elittävling i 3-vallars carambole var David Pennör helt outstanding under hela tävlingen. Med ett totalsnitt på 1.495 vann helsingborgaren finalen över Stockholms stolthet Henryk Kalita i en mycket jämn och
  • Skapad: 16 MAJ 2017 19:20

För tredje gången i rad lyckades både David och Henryk nå finalen. Starkt gjort!  Tävlingen innehöll flera glada överraskningar såsom att Bo Bäckman, Stockholm, var så nära att vinna över Nalle Olsson, Helsingborg, och förlorade med ynka 2 poäng. "Det var surt att förlora den matchen med tanke på att jag hade faktiskt bra chans att avgöra.  En jättesmyg som jag trodde på var hemma var lite otur", berättar en lite besviken men ändå glad Bäckman."Hade varit så kul att slå Nalle vilket jag har faktiskt gjort för mycket länge sedan när vi var juniorer."

En annan spelare som höjde upp sig ett snäpp var göteborgaren Anders Kall. Anders lyckades för första gången nå semifinal och gjorde ordentligt motstånd mot David, men trots en serie på 8 och bra spel var David lite för svår som vann med 40-29/27. Den andra semifinalen mellan Henryk Kalita och Nalle Olsson var tyvärr inte lika spännande. Nalle hittade inte alls formen vilket Henryk utnyttjade väl och vann väldigt bekvämt med hela 40-13(!)/30. Tran Moc Tai, Malmö och Peter Lohmander, Helsingborg var outsiders i tävlingen men nådde till kvarten där det blev sorti mot Anders Kall 32-40/45 respektive David Pennör 27-40/29. Tran hade ändå ett väldigt bra totalsnitt på 0.958 liksom Peter Lohmander med 0.926.

Men nu till finalen...  David såg länge ut att vinna matchen bekvämt vid ställningen 31-19. Helt plötsligt gör Henryk en fantastisk och svår serie på 8 och sedan en på 5. Ett par stötar senare var ställningen 39-38 till Henryk som hade helt vänt på steken, och nu blev det lite defensivspel innan David lyckades göra de avgörande 2 poängen."Det var en sån enorm lättnad när matchbollen satt", sade en mycket glad David. "Att få vinna för tredje gången i rad mot samma motståndare är jättekul. Speciellt nu när man är i riktig högform. Tror nog att EM i Tyskland för ett par veckor sedan sporrade mig och Hempa enormt." Efter matchbollen kramades spelarna om varandra och bägge var nöjda med sitt spel. Det är många spelare som anser att David Pennör har bokstavligen höjt sitt spel till en annan nivå och han hoppas att det sporrar andra spelare också.

Jättekul är att Henryk Kalitas son Viktor var med för första gången i Skåne för att delta. Viktor har efter bara två års tid utvecklats enormt med ett snitt på runt 0.5 - 0.6. Tävlingen höll en mycket bra standard med ett snitt på 0.799! Bästa totalsnitt hade David på 1.495, Henryk 1.155, Tran Moc Tai 0.958, Peter Lohmander 0.926 och Nalle Olsson på 0.913. I rankingen drar både David, som leder med 400p, och Henryk Kalita ifrån rejält. Med en marginal på nästan 1000 poäng till 3:an Nalle Olsson så verkar det nästan ointagligt...  men man vet aldrig. Endast en tävling återstår nu innan sommaruppehållet, och den spelar 10-11 juni på Biljardpalatset på S:t Eriksgatan i Stockholm.

Skribent: David Pennör