David Pennör trea i NM

10 OKT 2016 05:23
David Pennör från Helsingborg lyckades med bedriften att bli 3:a i Nordiska Mästerskapet i 3-vallars carambole! Tävlingen hölls i Köpenhamn, Danmark där 32 man från hela Norden ställde upp.
  • Uppdaterad: 10 OKT 2016 05:33

Hela 10 man från Sverige deltog(Nalle Olsson, David Pennör, Henryk Kalita, Tran Moc Tai, Tomas Tullberg, Björn Lohmander, Peter Lohmander, Lars Ringby, Bo Gustavsson och Freddy Cato) där 6 man lyckades nå 16-delen. David  spelade väldigt bra mot Nalle och vann rättvist med 40-30/27. Peter Lohmander vann mot Tran med 40-25/41 medan talangen Freddy Cato förlorade mot Danmarks bästa spelare Brian Zola Hansen med 23-40/27. Henryk Kalita spelade bättre och bättre ju mer tiden gick men räckte inte ända fram i 16-delen mot dansken Tonny Carlsen. En jämn match rättigenom och Kalita hade en bra chans att vinna matchen men gjorde en för kort stöt. Matchen slutade 35-40/29 till Tonnys favör. I kvarten så var det 6 danskar och 2 svenskar kvar. Peter Lohmander kämpade tappert mot Tonny Carlsen men föll med 29-40/30. Nu var det upp till David. Det såg väldigt illa ut då David låg under stort mot Brian Zola Hansen  med 12-22 innan paus. -" Jag satt kvar i stolen under hela pausen och fokuserade och tänkte på att nu är det nu eller aldrig" berättar en glad David. -"Att jag skulle vända på steken mot en av Danmarks nu bästa spelare hade jag aldrig kunnat ana! Jag spelade faktiskt bra vid mitten av partiet och det bara flöt samtidigt som Brian fick svåra lägen...ja, det kändes helt underbart när matchbollen slog in! " Förmodligen hann det inte riktigt smällt in för David i semifinalen där han tyvärr blev totalt utspelad av Lars Dunch. Lars Dunch från Danmark har spelat väldigt bra under hela tävlingen, speciellt idag då han bokstavligen spelade även ut Brian Knudsen i finalen med 40-17 på 21! Danskens första stora titel och ett stort grattis till vinnaren! Tävlingen var åter igen succéartad bland spelare och publik och nu lovade Köpenhamn att de även ska arrangera nästa års mästerskap! Härligt! I år så spelade de svenska spelarna i enhetlig klädsel för första gången och såg mycket snygga ut i Förbundets tröjor. Uppskattat bland spelarna! Resultat och matcher kan man se på Youtube och ddbu.dk.

Skribent: David Pennör