David Pennör vinner Elit 6

26 OKT 2016 08:00
I helgens 6:e Elittävling så vann David Pennör, Helsingborg, över Michael Nilsson i finalen med 40-37 i 3-vallars carambole. Tävlingen spelades på Spelpalatset i Helsingborg där 16 man deltog.
  • Skapad: 26 OKT 2016 08:00

Det låter kanske lite men inom 3-vallars carambolen så är det väldigt bra. Absolut de bästa, förutom Torbjörn Blomdahl, var med så det var hög klass under tävlingen. Hela 6 man hade över ett i totalsnitt, vilket är väldigt bra. Väldigt roligt att 4 spelare från Stockholm(Bo Bäckman, Henryk Kalita, Rasmus Rasmusson och Manuel Orellana) och en från Göteborg, Anders Kall, var med. David Pennör har spelat väldigt bra under tävlingen med 1.440 i totalsnitt följt av Michael Nilsson med 1.255. Finalen var en märklig historia; Michael drog ifrån snabbt med en ledning på 20-6 efter 12 stötar. -"Då tänkte jag...  va fan! Nu är det bara tuta och köra" berättar David. Med en serie på 11 och två 6:or kom David ikapp. När det stod 37-37 så kunde David efter ett bra läge göra de 3 poäng för att vinna. Det var nog inte många som trodde att finalen skulle sluta på detta sätt. -"Att vända ett sådan underläge mot Sveriges kanske just nu bästa spelare i en final känns jätteskönt. Inte många som klarar av det." Tyvärr så svek publiken ordentligt på söndagen, vilket är väldigt synd och lite anmärkningsvärt. Att missa chansen att se de bästa spelarna inom biljarden är något publiken går verkligen miste om. Både finalspelarna var lite missnöjda om detta och tyckte kanske att arrangerande klubb kunde ha jobbat lite mer på detta. 3:a och 4:a blev Nalle Olsson, Helsingborg och Henryk Kalita, Stockholm. Tack vare vinsten så behåller David Pennör ledningen i rankingen med 4500p, tätt följt av Henryk Kalita 4200p. Michael Nilsson tappar en placering till tredje platsen med 3800p. Nästa Elit går om 2 veckor på Söderbiljarden med samarbete med Palatset i Stockholm. Redan nu är 8 man anmälda därav bla skåningarna Nalle Olsson, Björn Lohmander och David Pennör. Resultat och ranking hittar ni på Förbundets hemsida och Biljardonline under fliken Ranking.

Skribent: David Pennör