Det är kul med juniorträningar

27 MAJ 2021 15:02
Vi har pratat med Stockholms Biljardsällskap om deras juniorträningar. De delar med sig av sina erfarenheter och hälsar att det är roligt och utvecklande att vara ledare för unga biljardspelare.
  • Uppdaterad: 27 MAJ 2021 15:02

Stockholms Biljardsällskap bedriver sin verksamhet i en kommersiell hall, Biljardpalatset i Stockholm. Sedan flera år tillbaka har de organiserade träningar för barn och ungdomar på lördagsförmiddagar.

Daniel Silvennoinen som är ordförande i föreningen och som har varit med och startat upp verksamheten berättar att de har utsett en person i styrelsen som är ungdomsansvarig. Den personen ansvarar för att göra ett terminsschema för ledarna. De har ett rullande schema på 5 ledare som turas om att hålla i träningarna och en förälder som hjälper till och registrerar aktiviteterna för LOK-stöd. De ”arvoderar” ledarna med gratis speltid.

Fredrik Bolander är relativt ny som tränare hos SBS. Han tvekade inte att tacka ja när han fick frågan från klubben.
-  Jag minns hur magiskt det var när jag själv kom i kontakt med biljard första gången som junior på en idrottsdag. Jag fastnade direkt. Men det fanns inga organiserade träningar då utan jag spelade mest matcher med mina kompisar. Jag tror att jag hade utvecklats mer om jag hade fått chansen att träna lite mer strukturerat. Så om jag kan vara med och bidra till att de som spelar kan få lite mer organiserad träning och tips om hur de utvecklas i sitt spel så gör jag gärna det.

Monika Margeta har varit tränare för SBS juniorträningar under ett antal år. Även fast hon numera bytt klubb är hon kvar som tränare i SBS eftersom hon tycker att det är så roligt.
- Det allra roligaste med att vara juniortränare är att se utvecklingen och glädjen hos juniorerna, säger Monika.

SBS har sin träning uppdelad i två grupper utifrån ålder och kunskapsnivå. Hur långt de olika spelarna har kommit i sitt spel kan dock skilja sig ganska mycket inom gruppen och det kan såklart vara en utmaning. Vissa behöver grundläggande hjälp med stans och teknik, medan andra kanske har mer behov av att lära sig specifika färdigheter, som positionsspel och kontroll på vit boll. De har även spelare som har kommit ännu längre i sin utveckling. Här gäller det att hitta övningar så att de från träna spelstrategi och beslutsfattande. Då kan det handla om att ställa frågor som ”Hur tänker du nu?” och ”Varför väljer du att göra så, förklara”.
- Det är fantastiskt roligt att ha dialog med dem om det, berättar Fredrik.

Ha kul, se alla och anpassa övningarna efter individen
Tränarna i SBS säger att det allra viktigaste med träningarna är att det ska vara kul.
- Jag fokuserar mycket på att det ska vara roligt. Tanken är ju att deltagarna ska vilja hålla på med biljard i många år och då är just glädjen viktig så att man inte tröttnar. Jag är lyhörd och lyssnar mycket på vad de själva vill göra, berättar Monika.

Fredrik poängterar att det är viktigt att se varje individ och berättar hur han brukar lägga upp träningarna.
- Först och främst, se till att ni har kul. Sedan bör träningen ha med alla dimensioner av spelet. Från teknik, taktik, strategi, beslutsfattande ända till det mentala spelet. Låt juniorerna spela och ha kul och gå runt och snacka med dem. Känn av var de är i sin utveckling. Kör inte bara teknikövningar utan se varje individ och klura ut vad som behövs utvecklas för just den personen. Lyssna på spelarna och försök förstå hur de tänker, vad de tycker är lätt och vad de upplever som svårt och jobbigt. Anpassa träningen efter det. Blanda rent matchspel med att ge spelarna lite utmaningar på det område de behöver träna på och utveckla. Sätt upp lite enkla mål som man kan följa upp på. Det kan vara en övning, en förberedelserutin eller någon speciell stöt där de ska visa att de utvecklas. Kom ihåg det till nästa träning och gå igenom det igen. Ge dem positiv respons på det de tagit in.

Just att se alla och skapa trivsel tror Daniel är anledningen till att deras träningar är populära och att många av spelarna fortsätter.

Utöver terminsverksamheten anordnar SBS  även läger på lov. Dessa brukar vara uppskattade och då brukar de även ta hjälp av ledare från andra föreningar och har bland annat provat carambole och snooker. SBS hade terminsavslutning för sina träningar för några veckor sedan är nu i full gång med att planera sitt sommarläger, som kommer att genomföras i Norrtälje i mitten av juni.
Juniorträning hos SBS

Våga börja - det är kul
Daniel hoppas att många fler föreningar startar verksamhet för barn- och ungdomar.
- Våga börja. Bli inte besviken om det är få deltagare i början. Om det bara är tre stycken var nöjd med det och bygg sedan vidare på det. Med tiden får man ett gäng ungdomar, peppar Daniel andra föreningar.
Monika hakar på och säger: - Prova! Det är väldigt roligt och ger mycket. Dessutom behöver vi ju öka tillväxten av yngre spelare för att sporten ska leva kvar.

Fredrik utvecklar det ytterligare genom att dela med sig om vad han tycker är det roligaste med att vara tränare för juniorerna i SBS.
- Att känna entusiasmen och talangen hos juniorerna och samtidigt kunna hjälpa dem att utvecklas ytterligare i sitt spel är det som är roligast med att vara tränare. Det som är mest utvecklande personligen som tränare är att man hela tiden kan anpassa träningen till vilken nivå spelaren har och att jag med min erfarenhet kan hjälpa dem att hitta nya tekniker och tankar för att ta sig till nästa nivå. När man sedan ser att de tar till sig av tipsen och blir bättre så känner man att man åstadkommit något.

Starta verksamhet
Biljardförbundet gör en satsning mot att öka antalet föreningar som bedriver regelbunden barn- och ungdomsverksamhet. Vi har som målsättning att minst 15 föreningar ska bedriva verksamhet med minst tre deltagare under 10 tillfällen per termin. Kopplat till målsättningen är också att dessa föreningar ska söka LOK-stöd för sin verksamhet. LOK-stödet är ett verksamhetsstöd till föreningen.

Satsningen från SBF är självklart utifrån att vi behöver fler unga spelare. Vi behöver tillväxt för att sporten ska utvecklas och finnas kvar. Att vi har just 15 föreningar som söker LOK-stöd uppsatt som mål är kopplat till de bidrag som finns för barn- och ungdomsverksamhet från RF. SBF har i dagsläget åtta föreningar som söker LOK-stöd, vilket innebär att vi inte kommer att få något verksamhetsstöd för barn- och ungdomsverksamhet framöver, eftersom kravet är 15 föreningar. På förbundsnivå handlar det om ett bidrag på minst 300 000 kr per år. För föreningarna innebär det större möjligheter att söka projektstöd för sin verksamhet. Så länge SBF har färre än 15 föreningar med regelbunden verksamhet får vi inte själva handlägga detta projektstöd till våra föreningar. Stödet får föreningarna istället söka hos sitt RF SISU distrikt, där vi delar på en mindre påse pengar med de andra förbund som inte heller har 15 föreningar.

Hur föreningen har möjlighet att lägga upp sina juniorträningar, vilken omfattning och kostnad varierar såklart. Hos Stockholms BS ingår lördagsträningarna i medlemskapet om du är under 20 år. Medlemsavgiften är 300 kr/år. Föreningens övriga verksamhet finansierar ungdomsverksamheten.

Har klubben regelbundna träningar att erbjuda blir det lättare att fånga upp de juniorer som besöker hallen, juniorer ni plockar upp från prova-på dagar, etc. Medlemmar i SBS brukar t ex ta kontakt med ungdomar som är på Biljardpalatset och berättar om klubbens verksamhet. Det tipset kommer också från Stockholms Snooker och Billiardsklubb. SSBK har organiserade träningar på söndagar och när de ser unga spelare komma till hallen brukar de ta kontakt och berätta om sina träningar.

Har man verksamhet i en kommersiell hall är det bra att prata med hallägaren och personalen om att de ska tipsa om föreningens verksamhet när det kommer spelare som är intresserade av att lära sig mer. Om det är möjligt sätt även gärna upp information om föreningen och er verksamhet i hallen.

SBF arbetar just nu med att ta fram två stycken tränarutbildningar. En introutbildning och en grundtränarutbildning. Enligt plan ska dessa vara färdiga under hösten. Om ni funderar på att starta verksamhet men om personerna som är intresserade av att hålla i dessa träningar är lite osäkra så kommer det alltså att finnas möjlighet att utbilda sig till hösten.

Funderar ni på att starta verksamhet och behöver lite stöttning eller har några frågor, tveka inte att höra av er till oss!
This is a mailto link
Skribent: Sofia Asp