En kö hela livet - en satsning på äldre 65+

28 MAJ 2020 13:15
Ett av målen inom svensk idrott är att både barn, unga, vuxna och äldre väljer att idrotta hela livet. Med avstamp utifrån detta mål har Riksidrottsförbundet nu börjat titta på hur verksamheten för äldre 65+ ser ut inom olika Specialförbund.
  • Uppdaterad: 28 MAJ 2020 13:15

Ca 80 % av Sveriges biljardföreningar har minst 1 medlem som är 65+. Den totala andelen äldre bland biljardens medlemmar är dock endast ca 5 %.

Ett av målen inom svensk idrott är att både barn, unga, vuxna och äldre väljer att idrotta hela livet. Därför har RF nu dragit igång en större satsning för att få fler äldre i rörelse.

Målet med satningen är att fler 65+ väljer att idrotta i en förening. För att uveckla verksamheten hos både förbund och föreningar för att nå målet behövs kunskap om hur idrott för äldre ser ut idag.

SBF är därför ett av de 46 Specialförbund som har fått ekonomiskt stöd från RF för att genomföra en kartläggning under perioden maj till september 2020 med fokus idrott för äldre.

Därför är syftet med kartläggningen att både hos förbund och föreningar identifiera framgångsnycklar, trösklar och behov av stöd när det kommer till idrott för äldre. Utifrån kartläggningen kan vi förhoppningsvis avgöra hur vi på bästa sätt arbetar effektivt och organiserat för att få fler 65+ att vilja idrotta i en förening.

I dagsläget håller en stor enkät på att utformas för alla biljardföreningar där frågor om äldres idrottande kommer att ingå. Vilka andra delar som kartläggningen kommer att bestå av håller i dagsläget på att arbetas fram.

Har du frågor kring detta projekt kan du kontakta Jessica på kansliet på This is a mailto link

Skribent: Jessica Pettersson