Favoriterna tog hem segern i carambolens andra omgång

12 APR 2017 13:07
I helgen som gick spelades årets andra Klass 1-tävling i 3-vallars carambole. 14 man ställde upp i den södra delen och 17 man i den norra. Inte så pjåkigt med tanke på att det kunde lätt ha blivit ännu mer antal deltagande.
  • Skapad: 12 APR 2017 13:07

I bägge tävlingarna var det glada överraskningar då både Mattias Sundin (söder) och Örjan Näsbom (norr) lyckades nå finalen för första gången någonsin i Klass 1 - bravo! Tyvärr förlorade Mattias mot storfavoriten Peter Lohmander med klara siffrorna 9-25 och samma gällde för Örjan. Där var Yuksel Pollat för svår som kunde vinna med 25-15. Yuksel Pollat har äntligen börjat tävla igen efter ett par års frånvaro, och det märktes på hans hungriga spel att han var väldigt sugen. Kul!

Andra positiva saker är att nya spelare har hittat carambolen såsom Richard Helander, Old Fellows BC, och Thomas Ekwall från BK Söder. En stor eloge till Sebastian Larsson från BK Söder som lyckades knipa tredje platsen tillsammans med Rasmus Rasmusson, Stockholms BS. Ungtuppar som Viktor Kalita och Tobias Ring kämpar på i tävlingssammanhang och gör bra ifrån sig.

I södra var utöver Peter Lohmander även Peter Palffy, BK Borgen, Andres Kall, BK Milen och Torsten Svendsen, Malmö, favoriter att ta hem tävlingen. Palffy förlorade mot Lohmander i semifinalen 14-25 på 21! Bra spel i det partiet. Anders Kall och Torsten Svendsen gick inte vidare till kvarten. Roligt är att Martin Löf, Malmö, Bernard Aupeix, Lund och Tord Carlson från Göteborg är tillbaka. Peter Lohmander hade bästa snittet på 0.906 i söder och Giglio Alvarado i norr med fina 0.6.

Skribent: David Pennör