Fem föreningar beviljades stöd för Idrott för äldre

19 MAR 2021 14:26
Riksidrottsförbundet har nu fördelat de medel som fanns för Verksamhetsstöd Idrott för äldre. Fem biljardföreningar beviljades stöd.
  • Skapad: 19 MAR 2021 14:26

Verksamhetsstödet Idrott för äldre var en engångsföreteelse och uppgick till totalt 24 miljoner kronor. Stödet gick att söka från den 1 oktober 2020 och ansökningsperioden förlängdes till den 31 januari i år.

Alla föreningar som hade haft minst fem medlemmar 65 + som aktivt deltog i föreningens verksamhet kunde ansöka om stödet. Aktiviteterna som omfattades räknades från den 1 januari 2019 och framåt, alltså en dryg 2-årsperiod.

De föreningar som lämnat en fullständig ansökan och som uppfyllde villkoren fick ett grundstöd på 3 000 kr. Därefter har nu ytterligare medel delats ut till samma föreningar. Fördelningen byggde på antalet aktiva medlemmar i föreningen i målgruppen, hur frekvent föreningen bedrivit verksamhet för målgruppen samt hur många olika aktiviteter som föreningen erbjuder.

SBF informerade vid flera tillfällen om möjligheten för biljardföreningar att söka detta stöd, vilket landade i att fem föreningar ansökte och beviljades stöd. Totalt var det 1 521 idrottsföreningar som beviljades stöd. Mer information finns på RFs hemsida.

Biljardföreningar som beviljats stöd
Staffanstorp Biljardclub – 18 000 kr
Malmö Carambole och Snooker Klubb – 15 500 kr
Bjärnums Biljardklubb – 14 500 kr
BK Stöten – 13 500 kr
Kville Biljard Club – 13 500 kr

Stödet var som sagt ett engångsstöd. Vi hoppas självklart på att regeringen kommer att bevilja RF stöd för idrott för äldre igen. Stödet som RF beviljats är tvåårigt och består utöver detta verksamhetsstöd av stöd till specialidrottsförbund samt en satsning i ett antal RF SISU distrikt. SBF genomförde inom ramen för projektet under sommaren 2020 en kartläggning av hur verksamheten ser ut hos våra föreningar idag. Därefter sökte vi och beviljades projektstöd för ett pilotprojekt i ett antal föreningar under 2021. Vi kallar detta projekt för En kö hela livet och kommer inom kort att berätta mer om vilka föreningar som ingår.

Sex RF SISU distrikt är utvalda som pilotdistrikt och genomför olika satsningar för att sätta äldre i rörelse. Dessa distrikt är: RF SISU Blekinge, RF SISU Halland, RF SISU Gävleborg, RF SISU Västernorrland, RF SISU Västmanland och RF SISU Örebro. Om du eller din förening finns inom dessa distrikt kan det finnas aktiviteter att anmäla sig till. Ta kontakt med distriktet.

Skribent: SBF