Fortsatt stopp för nationella tävlingsverksamheten

19 JAN 2021 20:18
Vid sitt styrelsemöte i måndags beslutade förbundsstyrelsen att förlänga stoppet för den nationella tävlingsverksamheten fram till sista juni. Beslutet kan dock hävas i förtid, utifrån myndigheternas rekommendationer.
  • Uppdaterad: 19 JAN 2021 20:18

Sedan tidigare har styrelsen beslutat att den nationella tävlingsverksamheten tidigast skulle kunna återupptas den 1 mars. I ljuset av den allt allvarligare situationen med covid-19, där siffrorna snarare går åt fel håll, har nu styrelsen förlängt stoppet till den 30 juni. Regeringens och Folkhälsomyndighetens föreskrifter och nationella allmänna råd gäller i dagsläget till och med den 30 juni 2021 och därmed gäller förbundsstyrelsens beslut om tävling också fram till dess. Det är dock viktigt att notera att slutdatumet 30 juni kan tidigareläggas om nya beslut kommer från myndigheterna.

”Vi ser hellre att vi kan återuppta verksamheten i förtid, om myndigheterna ger klartecken för detta, än att kanske behöva skjuta fram starten en månad i taget”, säger förbundsordförande Eva Viding Bussell. ”Vi har full förståelse för att spelarna vill komma igång med tävlingar igen, det vill naturligtvis vi också, men vi bedömer risken som väldigt stor för att återstarten av tävlingsverksamheten inte kan komma igång i mars som planerat. Förbundsstyrelsen var därför överens om att utfärda ett stopp för hela vårsäsongen, med inställningen att komma igång snabbt igen om situationen ändras till det bättre. SBF håller sig hela tiden uppdaterade och deltar i de träffar som Riksidrottsförbundet arrangerar, och kommittéerna arbetar just nu med olika scenarier för att kunna starta tävlingarna på kort varsel.”

Liksom tidigare hittar ni all information om de biljardspecifika riktlinjerna för coronaanpassning här, och även länkar till myndigheternas information.

Ta hand om er därute!

\\ Förbundsstyrelsen