Fortsatt stopp för alla tävlingar - håll ut!

26 FEB 2021 09:09
Vi vet att längtan efter tävlingar är stor hos er alla därute. Att arrangera och vara med i tävlingar är en mycket stor del av biljardsporten, och frånvaron av detta börjar nu kännas av rejält. Men läget ger oss helt enkelt inget val.
  • Uppdaterad: 26 FEB 2021 09:09

Folkhälsomyndigheten (FHM) var mycket tydliga vid onsdagens presskonferens. INGEN tävlingsverksamhet förutom den som bedrivs yrkesmässigt ska förekomma. Det har funnits ett undantag för enstaka tävlingar och matcher för barn födda 2005 och senare. Detta undantag tas nu bort. Inga tävlingar, läger eller matcher ska genomföras.

FHM är mycket oroad över det svåra läget med coronapandemin i Sverige just nu, och har de senaste dagarna skärpt tonläget ytterligare. Även regeringen har meddelat hårdare restriktioner och förberedelser för att kunna stänga ner verksamheter snabbt om så krävs ur smittspridningssynpunkt.

Svenska Biljardförbundet följer de regler som både Riksidrottsförbundet (RF) och FHM sätter upp, och den nationella tävlingsverksamheten är satt på paus, för närvarande till och med den 30 juni. Det allmänna tävlingsförbudet är inte nytt, det har varit känt sedan i höstas, och vi vill än en gång förtydliga att förbudet mot tävlingar även gäller på föreningsnivå, i enlighet med rekommendationerna. Men trots att förbudet varit på plats ett bra tag har det förekommit tävlingar på många håll i landet, i många idrotter, och FHM är nu tydliga med att detta INTE är tillåtet. RF får signaler från både regeringen och FHM att den typen av ohörsamhet mot reglerna är en av de faktorer som kan leda till totala nedstängningar, inte bara inom idrotten utan hela samhället.

Träning får fortfarande ske, under smittsäkra former. Men det är mycket viktigt att alla tar sitt personliga ansvar. Du SKA skydda dig själv och andra mot att bli smittade. Du SKA undvika att träffa nya människor. Håll dig till din ordinarie träningsgrupp och håll dig inom din ort/kommun. Om du brukar spela en match mot samma person varje torsdag och ni under hela matchen håller avstånd till varandra och följer alla övriga regler kan ni fortsätta med detta. Det är inte att se som en tävling.

Men vi ber er att INTE vara kreativa med att kringgå eller helt enkelt strunta i de regler som gäller just nu. Försök inte hitta kryphål, fuska inte genom att kalla en tävling för något annat och ordna inte arrangemang som samlar många spelare på samma plats. Att anordna klubbmästerskap just nu är inte okej. Försök hitta andra sätt att stötta din lokala biljardhall under denna tuffa period än just tävlingsverksamhet.

Jag förstår helt och fullt att det är oerhört trist att inte få träffas i tävlingssammanhang på samma sätt som tidigare. Det handlar inte bara om själva tävlingen och eventuella rankingpoäng utan också den sociala samvaron, träffa kompisar, diskutera spellösningar, ta en fika och så vidare. Men det kan vi åstadkomma även i mindre grupper, utan tävlingsmoment. Jag vill att svensk biljardsport ska vara ett bra exempel på hur vi klarar att rida ut denna storm och göra det som är rätt, inte det som är enklast.

Vaccinationerna pågår. Det finns ljus i tunneln. Men det kommer att ta ett tag innan vi ser effekten av vaccinationerna genom minskad smittspridning. Håll i och håll ut, så att vi när allt det här är över får träffas och spela biljard igen.

\\ Eva

Alla rekommendationer specifikt för biljardens förutsättningar hittar ni här.

Skribent: Eva Viding Bussell