Framflyttat årsmöte - Vad gäller?

15 APR 2020 13:55
På grund av den rådande situationen i landet har en del föreningar valt att flytta fram sina årsmöten. Vad innebär det när årsmötet inte genomförs i enlighet med stadgarna?
  • Uppdaterad: 15 APR 2020 13:55

Folkhälsomyndighetens rekommendationer (allmänna råd) är att föreningars årsmöten så långt det är möjligt skjuts upp eller genomförs digitalt. Utifrån detta föreslår RF att föreningsstyrelsen i första hand beslutar att årsmötet flyttas fram till en senare tidpunkt. Föreningens medlemmar måste tydligt informeras om situationen och beslutet. Den nu valda styrelsen får vid ett beslut om framflyttat årsmöte ett fortsatt uppdrag att förvalta föreningen fram till årsmötet.

Den situation som råder just nu är extraordinär och regeringen har fattat beslut om att förbjuda större folksamlingar. Syftet med regeringens beslut är att hindra smittspridning. Detta är överordnat föreningens stadgar om att årsmöte ska genomföras i en viss form och på ett visst sätt. I detta läge har styrelsen möjlighet att fatta de beslut som anses nödvändiga även om besluten frångår stadgarna i vissa delar.

Viktigt att notera är att årsmötet får flyttas fram men inte ställas in. När situationen med corona förändras ska föreningen genomföra sitt årsmöte och skicka in sina årsmöteshandlingar till SBF. För föreningar som har genomfört sitt årsmöte i år påminner vi om att ni ska skicka in era årsmöteshandlingar. Hur ni gör det kan ni läsa här: Förening -> Föreningens årsmöte.

Digitalt årsmöte
Det är möjligt att genomföra föreningens årsmöte digitalt om man vill. Det är dock viktigt att tänka på att sättet som årsmötet genomförs på ska vara demokratiskt godtagbart. Det innebär bland annat att alla röstberättigade ska ges möjlighet att yttra sig samt ges möjlighet att på godtagbart sätt ange sin röst i beslutsfrågor. Om det inte är möjligt är det bättre att årsmötet flyttas fram än att det genomförs i demokratiskt icke godtagbar form. Om föreningen vill få stöd kring digitala mötesformer kan ni kontakta ert distriktsidrottsförbund.

rf.se/corona finns mer information om vad coronasituationen innebär för idrottsrörelsen.

Skribent: Sofia Asp