Gör som Umeå BK – Sök återstartsstöd

16 NOV 2021 11:21
Umeå BK är först ut bland biljardföreningarna att få återstartsstöd. De har ansökt om medel för att locka tillbaka sina medlemmar till föreningens verksamhet.
  • Skapad: 16 NOV 2021 11:21

Umeå BK har en föreningsdriven hall i Ålidhems Centrum. En förutsättning för att kunna hålla hallen öppen varje dag är att medlemmarna turas om att vara där. Hallen är öppen för både medlemmar och för andra besökare.

Föreningen har drabbats hårt av corona i form av kraftigt minskade intäkter från besökare medan kostnaderna legat kvar på i princip samma nivåer. Det har föreningen klarat genom kompensationsstöd från RF samt stöd från kommunen. Föreningens löpande verksamhet har också drabbats hårt.
- Vi har tappat ungdomsverksamheten nästan helt. Från 12-14 regelbundna besökare på onsdagsträningen för unga har vi gått ner till 0 under perioder, och varit på 2-4 under andra perioder, berättar föreningens ordförande Dzenan Sahovic.
- Och kanske mest oroande, ett par av våra äldre eldsjälar har drastiskt minskat på sitt spelande. Ledarresurserna har med andra ord minskats, fortsätter Dzenan.

Föreningens styrelse har diskuterat igenom vad de behöver göra för att få i gång verksamheten igen. Ett av de nyckelområden de har identifierat är att få tillbaka tävlingsverksamheten till de nivåer de hade innan corona. Innan corona hade föreningen en veckotävling med i snitt 15 deltagare. De flesta av dessa var också ledare och hallansvariga (håller hallen öppen) på olika dagar i veckan. Nu när verksamheten återstartat har några regelbundna spelare återvänt men flera har inte gjort det.
- Vi tror att en vibrant tävlingsverksamhet är ett måste för att kunna ha ledarresurser för andra aktiviteter, såsom ungdomsverksamhet, rullstolsbiljard, tjejbiljard, med mera, säger Dzenan.

Återstartsstöd för aktiviteterna
Föreningen såg att det fanns möjlighet att ansöka om återstartsstöd hos SBF och skickade in en ansökan. Målet med deras projekt är att göra tävlingsverksamheten mer attraktiv samt förstärka klubbsamhörigheten. Några av de insatser de kommer att göra är:
  • Presentkort på 100 kr fika på Umeå BK till vinnarna på måndagstävlingarna.
  • Köpa in och visa upp en stor fin pokal som väntar vinnaren av hela måndagsserien.
  • Förstärka klubbsamhörigheten genom inköp av nya tröjor för tävlande spelare. De ges gratis eller kraftfullt rabatterat till alla som tävlar fler än 3 gånger under hösten (och dessa tröjor används sedan som "arbetskläder" när man arbetar i hallen).

Sök återstartsstöd ni också!
Alla föreningar anslutna till SBF kan ansöka om återstartsstöd.
Exempel på aktiviteter som föreningen kan söka återstartsstöd för:
  • Aktiviteter som stimulerar till nyrekrytering eller återrekrytering av aktiva, ledare, förtroendevalda, funktionärer, osv. oavsett ålder.
  • Arrangörsbidrag för genomförande av klubbaktiviteter, klubbtävlingar och läger.
  • Marknadsföringsinsatser för att lyfta föreningens aktiviteter.

Ansökan görs via Idrottsmedel i IdrottOnline. Läs mer om återstartsstödet här
Skribent: Sofia Asp