Gunnarsson och Mutto guldmedaljörer i Trollhättan

01 MAJ 2017 10:32
Det var inte alla som firade Valborg i helgen. I Trollhättan hade ca 35 förväntansfulla deltagare samlats för att spela SM 42+ i 8-ball och 10-ball, där några av dem var ute efter sista chansen att knipa en plats i senior-EM som spelas senare i höst
  • Skapad: 01 MAJ 2017 10:32

Helgen inleddes med 8-ball på lördagen. Med korta distanser är det tuffa matcher, men favoriterna höll för trycket och slutspelet innehöll välkända namn som Glenn Andersson, Mahmut Mutto, Tom Eksell, Kent Karlsson med flera. När röken skingrats sig hade vi två finalister: Mahmut Mutto och Kent Karlsson. Mahmut besegrade Göte Nigård 6-2 i kvartsfinal och Tom Eksell 6-3 i semifinal. Kent hade nästan samma siffror, 6-2 i kvarten mot Andreas Lagemyr och 6-4 mot Joakim Gunnarsson i semifinal. Upplagt för en jämn match alltså, men Mahmut tog till slut hem finalen med segersiffrorna 6-3.

Söndagens 10-ball fick delvis andra huvudpersoner i dramat. Några av favoriterna fick respass förvånansvärt tidigt i turneringen och när det var dags för kvartsfinal fanns varken Tom Eksell, Peter Åkesson eller Glenn Andersson med i spelet längre. Mats Elfroos körde över John Jenuwein med 6-1 och Kent Karlsson visade att gnistan från gårdagen fanns kvar genom att slå Björn Karlsson 6-3. Framme i semifinal hade vi därmed Joakim Gunnarsson, Kent Karlsson, Morgan Norberg och Mats Elfroos. Mats och Kent hade den tuffaste matchen här som slutade 6-5 till Kent, medan Joakim Gunnarson slog Morgan Norberg 6-3. Två medaljörer från lördagens tävling i söndagens final alltså, och upplagt för revansch. Det blev en jämn match där Kent var något av en favorit gentemot underdogen Joakim, men det var ändå Joakim som drog det längsta strået och vann guldet med siffrorna 6-4. Bra utdelning för bägge spelarna denna helg, två silver till Kent och ett brons och ett guld till Joakim.

Tack till Trollhättan som höll i tävlingen och stort grattis till våra guldmedaljörer, MAHMUT MUTTO och JOAKIM GUNNARSSON!

Joakim Gunnarsson, Växjö BF

Vilka spelare som blir uttagna att reperesentera Sverige i senior-EM i augusti, både damer och herrar, meddelas inom kort.

Resultat 8-ball

Guld: Mahmut Mutto, Kville BC