Här är vinnarna av Biljardgalan 2020!

01 FEB 2021 14:14
Vinnarna av Biljardgalan 2020 i kategorierna Årets Förening, Årets Ledare samt Årets Eldsjäl är nu utsedda.
  • Skapad: 01 FEB 2021 14:14

Biljardgalan 2018 liten.jpg

För en tid sedan presenterades nomineringarna till 2020 års Biljardgala, och förbundsstyrelsen har nu utsett vinnarna.

Årets Förening

Stockholms Biljardsällskap

BK Stars

Sundsvalls BK

Sundsvalls BK

Motivering:

Denna förening har haft ett riktigt tufft år på flera sätt men trots detta, eller kanske tack vare, har de ändå lyckats bibehålla en gemenskap i klubben där alla är engagerade och motiverade till att bidra. De är stolta över sin förening, mångfalden bland sina medlemmar och deras driv att utveckla klubben och hallen. En av de inskickade motiveringarna löd: ”Sundsvalls BS känns som en ny livsgivande kamrat i mitt liv”, och det säger väl allt. Stort grattis till Årets Förening!

Årets Eldsjäl

Bo Peterson, Stockholms BS

Zan Zammalisto, Gefle BK

Peter Gustafson, BK Stars

Björn Eriksson, Sundsvalls BK

Håkan By, BK Stöten

Mats Frösemo, Kville BC

Roger Olsson, Malmö BK

Dzenan Sahovic, Umeå BK

Motivering:

Årets mottagare kan ses som själva definitionen av eldsjäl: ”En person med brinnande entusiasm för något”. Med oförtröttlig optimism, målmedveten driftighet och inte minst en oöverträffad övertalningsförmåga såg han till att Biljardförbundet passerade 50 föreningar och 3000 medlemmar med råge under 2020, en fantastisk prestation som många var delaktiga i men som inte hade lyckats utan honom. Utöver detta är han även ordförande i sin förening och mycket engagerad i ungdomsverksamheten. Hans insats går inte att överskatta och vi hoppas att hans engagemang för Biljardsverige kommer att fortsätta i många år till. Stort tack till Årets Eldsjäl!

Årets Ledare

Uldis Martinovs, BK Borgen

Peter Skough, Malmö BK / Malmö CSK

Eva Viding Bussell, förbundsordförande

Peter Skough, Malmö BK / Malmö CSK

Motivering:

Årets vinnare är engagerad i inte mindre än två föreningar, Malmö BK och Malmö CSK, där han ser till att bägge verksamheterna flyter på som de ska. Han var också drivande i uppstarten av Malmö CSK. Peter axlar ansvaret som motor och samlings­punkt i bägge klubbarna med lugn, tålamod, respekt och ett stort kunnande. Hans engagemang och biljardintresse är en inspiration inte bara för klubbmedlemmarna utan för hela sporten. Stort grattis till Årets Ledare!

Förbundsstyrelsen gratulerar alla vinnare till utmärkelserna och riktar ett stort TACK till ert engagemang och er hängivenhet för svensk biljardsport. Utan er stannar Biljardsverige!

Mottagarna av Svenska Biljardförbundets Hedersutmärkelse är likaså utsedda och kommer att presenteras inom kort.

Skribent: SBF