Härlig stämning på ledarträffen i Helsingborg

28 OKT 2022 12:34
I helgen samlades ledare från sex föreningar på en ledarträff i Helsingborg.
  • Uppdaterad: 28 OKT 2022 12:34

SBF startade i början av året upp projektet #spelabiljard för föreningar som vill bedriva barn- och ungdomsverksamhet. Projektet är öppet för alla föreningar, både de som redan bedriver verksamhet och de som vill starta upp. En viktig del i projektet är att deltagarna skapar ett nätverk för erfarenhetsutbyte, tips och peppning. Vi ses digitalt en kväll i månaden och nu i helgen var det dags för en fysisk träff.

Ledare från Bjärnums BK, BK Borgen, Familjens BF, Stockholms BS och Umeå BK samlades i helgen i Helsingborg tillsammans med Eva och Sofia från SBF. Rikard från Staffanstorps BC blev tyvärr sjuk men det löste vi genom att han kunde delta digitalt på de teoretiska passen.

Trygg idrott och ledarutveckling
Under ledning av Erik från RF SISU Skåne ägnade vi förmiddagen åt att prata om trygg idrott, där vi bland annat pratade om värdegrunden. Att en värdegrund, policys och handlingsplaner på plats ger en bra trygghet för föreningen, ledarna och föräldrar när man bedriver barn- och ungdomsverksamhet.

Efter lunch blev det ett pass om ledarutveckling. Deltagarna samtalade i mindre grupper och fick diskutera utifrån sin ledarroll, varför de är ledare, vad de skulle vilja utveckla i sin ledarroll, vad de tycker är svårt, om de har en ledarfilosofi, osv. Riktigt bra och givande diskussioner.

Praktiska övningar
På eftermiddagen bar det av till BK Borgens hall. Här inledde vi med erfarenhetsutbyten kring olika övningar. Många var tipsen som delades. Härligt!

David Pennör höll sedan en genomgång i carambole och därefter fick alla prova på det som enligt David ”är världens svåraste bollsport”. Dagen avslutades med en tävling.

Tävlingsverksamhet
Söndagen ägnades åt diskussioner om tävlingsverksamhet för barn respektive ungdomar. Hur kan vi skapa bästa möjliga tävlingsverksamhet med utgångspunkt från barnens och ungdomarnas perspektiv? Det var givande diskussioner som kommer att fortsätta senare under hösten.

Det här var den första ledarträffen för barn- och ungdomsledare. Vi hoppas att träffar som den här ska kunna genomföras på regelbunden basis framöver. Uppnår vi målet med 15 föreningar som söker LOK-stöd får vi medel från RF för barn- och ungdomsverksamhet och kan då bland annat genomföra den här typen av aktiviteter.

Stort tack till BK Borgen för att vi fick vara i er hall och för instruktionerna i carra!

Skribent: Sofia Asp
E-post: Adressen Gömd