Högt deltagarantal i carambolens andra deltävling

22 MAR 2017 12:52
  • Uppdaterad: 22 MAR 2017 12:57

I helgen 18-19 mars ägde den andra deltävlingen rum i klass 1 Norr och Söder för 3-vallars carambole. Hela 30 man deltog, vilket är en bra siffra. Hälften var på respektive del. I Norr var Manuel Orellana, Hans Nielsen, Cemil Karatay, Björn Lander  och Rasmus Rasmusson favoriter att vinna tävlingen. Konkurrensen var stenhård men Manuel Orellana drog det längsta strået och vann finalen över Rasmus med 25-19. De nya tillskotten inom sporten såsom Viktor Kalita, Adrian Weiss, Richard Helander, Tobias Ring och Linus Thor kämpade alla mycket väl och länge i tävlingen. Kul!

I Söder var det nog ingen överraskning att före detta Elitspelare Torsten Svendsen, Malmö, vann finalen klart över Eladio Garcia med 25-11! Favorit att vinna den tävlingen utöver Torsten var bl a Anders Kall, Göteborg, Per Hägg, Malmö och Stefan Hillvin, Old Fellows BC. Nya spelare i Söder är Pelle Boberg och Martin Löf, bägge från Malmö - välkomna! Roligt att även Mats Ekdahl, Per Lundberg och Mats Jeppsson har hittat tillbaka till bordet.

En glädjande nyhet är förstås att Söderbiljarden på Bondegatan i Stockholm har smällt upp ett carrabord till!!! Nu har hallen alltså 3 st carambolebord - underbart! Endast Helsingborg och Malmö har lika många i sina hallar men nu har Stockholm på allvar blandat sig i leken för sportens överlevnad. Carambole har ju exploderat lavinartat i huvudstaden och på grund av trycket så bestämde ägaren Bo Bäckman att satsa på ett bord till. Vi hoppas verkligen att bordet har kommit för att stanna och önskar hallägaren ett stort lycka till med sin investering.

Nästa helg, den 25-26, arrangerar Söderbiljarden årets första Elittävling. I skrivande stund så är 14 man anmälda men man räknar nog med att ca 18-24 spelare kommer att delta.

Skribent: David Pennör

Skribent: Eva Viding Bussell