Hur många är vi?

07 JUL 2020 13:03
Vi har plockat ut lite statistik i IdrottOnline som visar på hur många medlemmar vi är, vilka föreningar som har störst andel medlemmar under 25 år samt hur könsfördelningen ser ut i våra föreningar.
  • Uppdaterad: 07 JUL 2020 13:03

De siffror som redovisas nedan är hämtade från IdrottOnline den 30 juni. I IdrottOnline skall alla föreningar lägga in samtliga sina medlemmar med fullständigt personnummer. Det är varje förenings skyldighet att hålla sitt register uppdaterat med aktuella medlemmar. Kravet på medlemsregister framgår av både RFs och SBFs stadgar och är ett medlemsvillkor för att få vara medlem i SBF. I dagsläget är det en del av våra föreningar som inte sköter sitt medlemsregister, vilket innebär att vissa av nedanstående uppgifter inte är korrekta.

Alla medlemmar ska finnas i medlemsregistret
Från SBF är det ett krav att föreningarna lägger in alla sina medlemmar med fullständigt personnummer i sitt medlemsregister i IdrottOnline. Fullständigt personnummer krävs för att varje person ska kunna identifieras unikt för tävlingsresultat, statistik, olycksfallsförsäkring och underlag för bidrag.

Att inte lägga in sina medlemmar med fullständigt personnummer i IdrottOnline innebär bland annat att:

• spelare riskerar att delta i tävlingar utan giltig tävlingslicens och därmed gör sig skyldiga mot brott mot tävlingsbestämmelserna,
  • vid en eventuell skada omfattas inte spelaren av olycksfallsförsäkringen,
  • det ger en missvisande statistik när SBF ska redovisa hur många medlemmar vi faktiskt har, vilket bland annat innebär lägre bidrag från RF.

Ju fler medlemmar vi har registrerade desto större legitimitet har biljarden mot externa aktörer. Antalet registrerade medlemmar i IdrottOnline med fullständigt personnummer eller markerade som utländsk medborgare och som är markerade som Aktiv i idrott biljard är det som ligger till grund för hur mycket bidrag som biljarden får från RF. Medlemsförbunden i RF är kategoriserade i större och mindre förbund. Ett större förbund har över 50 föreningar och 3 000 medlemmar. SBF ligger idag under gränsen gällande båda dessa siffror. Den 30 juni fanns det totalt 2 768 registrerade medlemmar i våra föreningar, varav 2 396 stycken är inlagda med fullständigt personnummer. Det innebär att vi idag saknar drygt 600 medlemmar för att klassificeras som ett större förbund.

I medlemsregistret ska föreningens samtliga medlemmar läggas in, inte bara de som tävlar. Alla som har löst medlemskap i föreningen och som på något sätt är aktiva ska markeras som Aktiv i idrott biljard. Med aktiv menas att man spelar biljard eller engagerar sig i föreningen på annat sätt, t ex genom att vara ledare, vara med i styrelsen, är funktionär på tävlingar, och så vidare.

Antal medlemmar
Våra fem största föreningar är:

Förening

Antal medlemmar

Andel som har ofullständigt personnummer och/eller ej är markerade som Aktiv i idrott

421 medlemmar

Staffanstorps BC

299 medlemmar

3,1%

Malmö BK

272 medlemmar

8,1%

BK Milen

254 medlemmar

28,7%

Borlänge BK

251 medlemmar

4,4%

Siffrorna i nedanstående tabell visar antalet inlagda medlemmar. De visar inte om medlemmarna är inlagda med fullständigt personnummer och markerade som aktiv i idrott. Föreningar uppmanas att kontrollera att föreningens samtliga medlemmar är inlagda med fullständigt personnummer och är markerade som Aktiv i idrott.

Hur ni gör för att kontrollera om medlemmarna är korrekt inlagda kan ni läsa här (pdf)
Manualer för medlemsregistret hittar ni här (länk till idrottonline.se)

Tabell antal medlemmar

Föreningar med störst andel ungdomar
Inom svensk idrott räknas ungdomar till och med 25 år. I nio biljardföreningar är över 20% av medlemmarna under 26 år.

Förening

20,3%

12 personer

Tabell medlemmar under 25 år

För verksamhet som bedrivs för barn och ungdomar upp till och med 25 år kan föreningen söka LOK-stöd. En LOK-stödsaktivitet ska ha minst tre deltagare, en ledare och någon form av samling och avslutning i samband med passet. Föreningar som har medlemmar under 25 år uppmanas att söka LOK-stöd för alla aktiviteter där dessa är i hallen samtidigt. Tränar några av medlemmarna tillsammans? Är de med på era veckotävlingar? Sök LOK-stöd för det. Det ger föreningen lite pengar plus att det är viktigt för förbundets verksamhet. Statistiken för LOK-stödet används av RF när de bedömer hur stor barn- och ungdomsverksamhet SBF har. Statistiken ligger bland annat till grund för de verksamhetsstöd som förbundet respektive föreningarna kan få för barn- och ungdomsverksamhet. För att SBF fortsatt ska få verksamhetsstöd för åren 2022-2023 måste vi ha 15 stycken föreningar som söker LOK-stöd i år.

Förra året sökte dessa föreningar LOK-stöd:
Staffanstorps BC
Stockholms Snooker och Billiardsklubb
Umeå BK
Uppsala BS
Växjö BF

Mer om LOK-stödet kan ni läsa här. För aktiviteter genomförda 1 januari-30 juni är sista ansökningsdag den 25 augusti.

Könsfördelning
Könsfördelningen hos våra föreningar ser ut så här.

Tabell könsfördelning

Enligt den tillgängliga statistiken är det fem föreningar som helt saknar kvinnliga medlemmar: BK Diamanten Halmstad, Gefle BK, Kungsholmens BK, Norrköpings BC och Trollhättans BK.

Högst andel kvinnor procentuellt har JoLo BC med 50%, vilket motsvarar 6 medlemmar.

Familjens BF och Old Fellows Billiard Club har över 20% kvinnliga medlemmar, med sina åtta respektive fyra kvinnliga medlemmar.

Från listan med våra fem största föreningar är det två föreningar som har runt 20% kvinnliga medlemmar. Staffanstorps BC har 63 kvinnliga medlemmar och Malmö BK har 52 kvinnliga medlemmar.

Skribent: SBF