Information från Poolkommittén

23 MAR 2017 20:48
Den nya poolkommittén är fortfarande under bildande och vi vill gärna utöka gruppen med fler engagerade biljardspelare som kan och vill bidra till utvecklingen av poolbiljarden.
  • Skapad: 23 MAR 2017 20:48

Vid det konstituerande styrelsemötet den 18 mars 2017 valdes undertecknad (Dzenan Sahovic, Umeå BK) till ny ordförande för poolkommittén. Övriga medlemmar än så länge är Marcus Sjöberg (Gefle CC), Linus Thor (Uppsala BS) och Gustaf Ålander (Kville BK). Vi vill gärna utöka poolkommittén med flera engagerade biljardspelare som kan och vill bidra i arbetet att administrera tävlingsverksamheten och förbättra förutsättningarna för framtida utveckling av vår sport. Ett antal roller och uppgifter för kommitténs kommande mandatperiod finns redan definierade, såsom arbete med elitutveckling och landslaget, arbete med ungdomsverksamhet och för biljardens bredd, utveckling av idrottsledare och instruktörer, administration av IT-system, arbete med kommitténs externa kommunikation och närvaro på sociala medier, marknadsföring av sporten, med mera. Vi vill ha er hjälp att identifiera lämpliga kandidater som kan göra poolkommittén till en effektiv, representativ och kompetent arbetsgrupp. Mejla gärna era namnförslag till This is a mailto link!

Under senvåren och sommaren kommer vi se över regelverket för SPT inför nästa säsong, och även diskutera tänkbara förändringar på längre sikt. Viktiga frågor som berör alla tävlande är exempelvis vilka discipliner ska ingå i SPT, hur ska SPT125 väckas till liv, hur ska tävlingar ordnas så att hallägarnas intressen värnas, hur skapas goda förutsättningar för tillväxt både när det gäller sportens bredd och sportens spets, och mycket mer. Huruvida vi gör det i form av en medlemskonferens eller inom ramen för poolkommitténs arbete är ännu inte bestämt. En sak är säker, vi vill hemskt gärna ha en bred, inkluderande och transparent process för förändringsarbete när det gäller vår tävlingsverksamhet. Vi vill därför uppmana alla klubbar att använda era nästkommande styrelsemöten och klubbmöten för att diskutera era idéer om hur framtidens SPT-tävlingar bör se ut. Poolkommittén och den nyvalda styrelsen välkomnar er input!

Med önskningar om ett fortsatt framgångsrikt Pool-EM nere i Portugal,

Dzenan Sahovic

Svenska Biljardförbundets Poolkommitté

Telefon 0730735303