Interpool Open 2017 - Folkfesten i Gävle

18 APR 2017 21:37
Årets Interpool Open i Gävle var den 13:e i ordningen och som vanligt blev det en folkfest. Närmare 170 spelare från 15 olika länder, med hcp satta från 0 till 8, spelade över 300 matcher under hela påsken från torsdag till söndag.
  • Uppdaterad: 18 APR 2017 22:07

Tävlingsledare under helgen var Tommi Lamminaho med benäget bistånd av SBF:s Poolkommitté och Kurt Roos, samt initiativtagaren och grundaren av tävlinge,n Marcus Chamat.

Marcus tog sig också ganska långt i själva huvudtävlingen men fick nöja sig med en femteplats till slut. Femteplatser blev det också för Daniel Tångudd och Adrian Weiss, men i övrigt var det andra nationer som tog hem pallplatserna. Semifinalerna spelades av Grekland, Holland, England och Skottland, medan finalen blev en uppgörelse mellan stekhete skotten Jayson Shaw och upstickaren Alexander Kazakis från Grekland. Jayson kopplade dock greppet om matchen ganska omgående och tog hem en relativt komfortabel seger, 11-8. Grattis Jayson!

Långfredagens shootout-event vanns av Fedor Gorst från Ryssland, medan lördagens 10-balltävling slutade med seger för Karl Boyes från England, som slog Jayson Shaw 7-2 i finalen.

Ett stort tack till Interpool Gävle, Kurt Roos och Marcus Chamat för ett bra arrangemang och ert fortsatta engagemang för svensk biljardsport. Vi ses nästa år igen!

Jayson Shaw med prispokalen för Interpool Open 2017

Skribent: SBF