Johan Hansson bäste svensk i Doha!

30 NOV 2016 13:52
Blev VM fiasko eller bara ”sådär” för den svenska truppen? Som ”coach” är det bra jobbigt när spelarna inte riktigt får till det i matcherna, för spelarna är det bra mycket värre så klart.
  • Skapad: 30 NOV 2016 13:52

Startfältet var annonserat till hela 130 deltagare fördelat på 26 grupper, detta bantades genom återbud till 119 deltagare och drabbade Simon Lindbloms grupp värst på gott och ont. Fem blev tre och Simon var klar för slutspel oavsett resultat vilket innebar mycket dödtid och lite speltid.

Slutspelsmatchen blev 1-4 mot Irländaren Jason Devaney i en match som länge stod och vägde och där Simon var riktigt men inte orkade hålla koncentrationen uppe hela vägen.

Finlands spelare hade sällat sig som hejaklack och Simon får ta med sig deras ”tummen upp” för en riktigt, i långa stycken, väl genomförd match.
Belan Sharif gick inte vidare och som vanligt kostar det att snubbla ut ur startblocken, 3-4 förluster mot Felix Frede (Ty) och Moshen Bukshaisha (Quat) samt 4-1 mot Sam Bond (NZ) gav en ” måste vinna” match mot Mohammed Bilal (Pak) som gruppavslutning. Vi läktarexperter tyckte att matchen var betydligt jämnare än de 1-4 som var slutresultat och att den till och med kunde ha vunnits av Belan! Mohammed Bilal är en mycket bra snookerspelare och det fanns säkert en växel till om det hade varit jämnt in mot mål.

Facit för den ”måstematchen” visades under slutspelet där Bilal i kvartfinalen var skilje frame boll från att slå Andrew Pagett ( Wal) som nu vid ”tryckning” spelar final mot Irans Soheil Vahid!

Johan Hansson blev alltså med råge bäste svensk och detta genom sitt mycket skickliga domaragerande och bollplockande då Issara Kachaivong spelade i turneringens maximumbreak (147p.)!

Turneringen var kantad av överraskningar, England , Skottland och Polen floppade ordentligt, Österrike som satsar stenhårt och verkar ha obegränsade resurser fick ingen spelare vidare ur gruppspelet! Iran var starka med två spelare in i kvarts final , Indien, Irland ,Nord Irland , Wales , Thailand och Pakistan fyllde ut fältet.
Det hölls årsmöte med ett rekordstort antal länder närvarande, hela 61 delegater deltog i fram röstandet av Mubarak Al Khayarin (Quat) som president och Irlands Jim Leacy som vice president.

Kommande års världs mästerskap är fördelade el önskade av följande länder.
2017: Malta  2018:  Quatar, USA (New York) och Bahrain  2020 Quatar , 2022 Quatar.

För svensk del gäller närmast Andrej Nasibov U17 Malta i jan , NM på Island  18-21 jan. med regerande mästaren Benjamin McCabe , Simon Lindblom och Belan Sharif som uttagna.U18 , U21 och öppna EM spelas på Cypern under tiden 5 – 19 mars.

Skribent: Kim Hartman