Medaljregn över Sverige i NM i 10-ball

03 FEB 2020 14:55
Nordiska Mästerskapen i 10-ball avgjordes i Oslo, Norge, den 31 jan-2 feb 2020. 48 herrar och 23 damer från Sverige, Norge, Finland och Island deltog i turneringen, och för Sveriges del blev det hela fyra medaljer
  • Skapad: 03 FEB 2020 14:55

Medaljörerna i damklassen, fr v: Louise Furberg (SWE), My Nguyen (SWE), Johanna Vartiainen (FIN) och Ine Helvik (NOR)

I damklassen hade Sverige 6 deltagare, och in i kvartsfinalerna var fyra av sex spelare från Sverige: Louise Furberg, regerande nordiska mästarinnan Monika Margeta, My Nguyen och Jessika Nilsson. My Nguyen, regerande junioreuropamästarinna i just 10-ball, slog ut Monika Margeta 6-2, medan Jessika Nilsson drog kortaste strået mot Norge-ettan Ine Helvik, 3-6. Flerfaldiga europamästarinnan Louise Furberg mötte tuffast möjliga motstånd i sin kvartsfinal i form av tidigare världsettan och USA-proffset Line Kjörsvik från Norge. Spelarna följdes åt en bit innan Louise fick övertaget och ryckte ifrån till seger 6-3.

I semifinalerna slapp svenskorna mötas vilket garanterade en svensk dam i final. My Nguyen spelade mycket övertygande i sin match och krossade motståndaren, finska Johanna Vartiainen, med 6-0. Louise Furberg ville inte vara sämre utan vann 6-2 mot Ine Helvik efter stabilt spel.

Finalen blev därmed helsvensk och det var laddat för en mycket tuff match. My Nguyen drog dock ifrån redan i början och såg sig aldrig om – resultatet 6-1 mot en mycket namnkunnig motståndare talar sitt tydliga språk. Den unga generationen är här för att stanna!

På herrsidan deltog Sverige med 14 herrar, varav fyra tog sig till kvartsfinal. Tyvärr blev det två svenskderbyn, där David Larsson slog ut Michael Kåhlberg 8-6 och Senharip ”Sanne” Azar besegrade Adrian Weiss 8-4. I semifinalerna blev det dock förlust för båda svenskarna – 5-8 för David Larsson mot Norges Mats Brujorden Schjetne, samt 6-8 mot Jere Virtaranta från Finland. I finalen gav Schjetne inte många chanser till Virtaranta, och norrmannen tog hem en övertygande seger med 8-2.

Nordiska Mästerskapen i Poolbiljard arrangeras varje år av Nordic Billiard Council, som består av biljardförbunden i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. År 2021 firar det norska förbundet 40 år och kommer därför att arrangera NM för alla tre grenar samtidigt: pool, snooker och carambole. Presskontakt: This is a mailto link.

Resultat Nordiska Mästerskapen Poolbiljard 2020

Dam

1. My Nguyen (SWE)

2. Louise Furberg (SWE)