Möjlighet för föreningar att söka kompensationsstöd med anledning av Corona

27 APR 2020 10:18
Den 1 maj öppnar RF ansökan om kompensationsstöd för föreningar. Stödet är en del av regeringens stödpaket till idrottsrörelsen med anledning av coronakrisen.
  • Uppdaterad: 28 APR 2020 09:15

Ansökan görs i IdrottOnline under fliken Idrottsmedel. Ansökan är öppen 1 maj–15 maj. För att kunna söka måste förlorade intäkter eller merkostnader för föreningen uppgå till minst 15 000 kr totalt mellan 12 mars och 30 juni.

Föreningen kan söka stöd för evenemang och verksamhet som föreningen ansvarar för och som påverkats ekonomiskt under perioden 12 mars till 30 juni. Föreningen kan bland annat få stöd för uteblivna intäkter för föreningsverksamhet där intäkter för att delta tas in löpande, t ex deltagaravgifter som bordshyra.

På den här sidan hittar ni information om kompensationsstödet (länk till rf.se)

Stödet riktar sig främst till barn- och ungdomsverksamhet. Men stöd kan även tilldelas föreningsverksamhet som inte avser barn- och ungdomsidrott, om föreningens överlevnad och framtida verksamhet är hotad.

Syftet med stödet
Syftet med stödet är att ge idrottsföreningar förutsättningar för att överleva och fortsatt kunna bedriva idrottsverksamhet och evenemang. Särskilt viktigt är att värna idrottsverksamhet och evenemang som bedrivs för och till förmån för barn- och ungdomsidrotten.

• Resurserna ska i första hand kompensera för kostnader och förlorade intäkter som uppstått kring verksamhet och evenemang för barn- och ungdomar. Detta i enlighet med både idrottsrörelsens och statens syfte med idrottsanslaget.
  • I andra hand bör verksamhet som genomförs där en majoritet av överskottet är tänkt att nyttjas för barn- och ungdomsidrotten kompenseras.

Stöd kan även tilldelas föreningsverksamhet som inte avser barn- och ungdomsidrott, om föreningens överlevnad och framtida verksamhet är hotad.

--UPPDATERING--

Det har skett några ändringar i ansökningsformuläret för kompensationsstödet. Ändringar innebar att de föreningar som har en sparad ansökan (ej inskickad) i IdrottOnline inte kommer att kunna skicka in det, utan kommer behöva starta upp ett nytt ansökningsformulär. Ett mejl om detta gick ut till alla föreningar i slutet av förra veckan.

Ett tips för att undvika att skriva om hela ansökan är att klicka på ”skriva ut-knappen” för att få fram en PDF-fil som man sedan kan kopiera och klistra in i den nya ansökan.

Många av de ansökningar som har inkommit hittills har krävt kompletteringar. RF uppmanar därför att ni noggrant läser igenom formuläret innan ansökan och ser till att bifoga underlag för den aktuella perioden där intäkter och kostnader lätt kan identifieras.

För frågor om kompensationsstödet, kontakta This is a mailto link
För tekniska frågor om till exempel inloggning i IdrottOnline kontakta supporten.