Nationella tävlingar startar igen med coronarestriktioner

04 SEP 2020 09:41
Till helgen startar de nationella tävlingarna. Först ut är pool och nästa helg är det dags för carambole och snooker. Det blir en annorlunda säsong och det är MYCKET VIKTIGT att alla spelare tar ett personligt ansvar med anledning av corona.
  • Skapad: 04 SEP 2020 09:41

När de nationella tävlingarna nu drar igång igen är det viktigt att alla följer de riktlinjer som finns. Tävlingarna arrangeras med coronaanpassningar och det är mycket viktigt att du som spelare följer arrangörens anvisningar i hallen för att undvika trängsel etc. Ingen publik är tillåten under tävlingar och du uppmanas att lämna hallen så snart du kan efter att du har spelat klart.

SBF har tagit fram riktlinjer för biljardspel under corona. Du hittar dem i sin helhet här

CORONA RESTRIKTIONER

Åk inte till hallen om
• Du har ett eller flera av följande symtom: huvudvärk, feber, rinnande näsa, halsont, illamående, nyser eller hostar, är andfådd, har förlorat lukt- eller smaksinne.
• Du har varit i nära kontakt med ett bekräftat fall av Covid-19 under de senaste tio dagarna eller du bor med någon som är i karantän.
• Du är i en riskgrupp definierad av Folkhälsomyndigheten.
Kom ihåg! Om du känner dig det minsta lilla sjuk ska du omedelbart avbryta träningen/tävlingen och åka hem.

I samband med tävling
• Undvik om möjligt kollektiva färdmedel eller samåkning till hallen.
• Kom till hallen så nära inpå din speltid som möjligt.
• Om du måste betala på plats eller ska handla något: välj att betala med swish eller kort framför kontanter.
• Tvätta eller desinficera händerna så snart du kommer till hallen.
• Håll fysiskt avstånd till andra personer – både din motspelare och övriga personer i hallen – minst 1,5 meter.
• Inga handskakningar innan och efter spel.
• Följ hallens och arrangörens rutiner gällande avtorkning av bord och tvätt av bollar, rack, köer, etc.
• Använd helst biljardhandskar. Handskar minimerar risken att sprida smitta på bollar, duk, köer och andra ytor i hallen. Tänk på att tvätta dina handskar regelbundet. Det mest optimala är handskar där det inte finns hål för fingrarna.
• Använd digital poängräkning. Om det inte är möjligt ansvarar en av spelarna för att föra protokoll med papper och penna, i mobilen eller liknande. Använd inte gemensamma resultattavlor.
• Låna inte kläder, utrustning, vattenflaskor, mobiltelefoner, datorer eller andra personliga tillhörigheter av någon annan.
• Om du ska stanna kvar i hallen efter att du har spelat: håll fortsatt 1,5-2 meters avstånd till andra personer och undvik folksamlingar.
• Om du äter i hallen: håll god handhygien och betala med swish eller kort. Sprid ut er och håll avstånd till andra besökare.

Länk till SBF:s fullständiga riktlinjer: https://www.biljardforbundet.se/Nyheter/InfosidaCorona/riktlinjerochradforbiljardspelundercoronapandemi/

Skribent: SBF