Norden tog revansch på britterna i Malmö

11 FEB 2020 21:12
Britterna dominerade fredagens Malmö Open 8-ball Challenge, men i lördagens European Wheelchair 9-ball Masters var det Nordens tur att glänsa. Jouni Tähti från Finland tog hem guldet, tätt följd av Henrik Larsson från Sverige.
  • Skapad: 11 FEB 2020 21:12

De tre första rundorna av European Wheelchair 9-ball Masters, fram till kvartsfinal, spelades torsdag 6/2 på Royal Pool Hall, medan slutspelet avgjordes under helgen på Baltiska Hallen. Fem av de åtta kvartsfinalisterna kom från Storbritannien, medan de övriga tre representerade Sverige, Norge och Tyskland. Tyske Manfred Gattinger åkte dock ut mot Finlands Jouni Tähti med 2-7 i kvarten, medan Henrik Larsson besegrade Englands Tony Southern 7-2. Engelskderbyt mellan Roy Kimberley, segrare i gårdagens Malmö Open 8-ball Challenge, och Dave Beaumont slutade 7-5 till Beaumont, medan irländske Fred Dinsmore slog Skottlands representant Matt Duffy med 7-2.

Semifinalerna bestod därmed av två britter, en finne och en svensk. Jouni Tähti tog sig an Dave Beaumont i en match som började väldigt långsamt, men efter en tillsägelse snabbades spelet upp. Tähti kopplade snabbt greppet mot Beaumont, som inte har spelat pool särskilt länge och hade lite svårt att matcha Tähtis erfarenhet vid bordet. Matchen slutade 9-5 och Tähti var klar för final.

Den andra semifinalen mellan Henrik Larsson och Fred Dinsmore var betydligt mer nervös för de svenska fansen. Larsson spelade mycket bra i kvarten mot Southern och visade upp samma spel till en början i semifinalen. Vid underläge 2-4 började dock Dinsmore spela riktigt bra samtidigt som Larsson tappade lite fart. Dinsmore kämpade sig upp till 4-4 och gick om till ledning 8-6. Här fick Larsson gräva djupt för att hitta spelet igen men lyckades efter en stark insats gå upp till 8-8. I sista lägget gick han på att avsluta matchen med en 6-9-kombo, men missade. Dinsmore hade chansen men lyckades inte ta tillvara på den utan gav tillbaka bordet till ”Henke” som avslutade matchen till seger med 9-8.

Möjligen hade Henke lite svårt att hinna ladda om till finalen mot Jouni Tähti, som på grund av tidspress kortades ner till distans 7, men finnen spelade också riktigt bra i turneringens sista match. Han inledde med ett sprängrens och i upplägget efter gör Henke en ogiltig sprängning. Jouni lägger en safe som Henke missar, och Jouni rensar av. Tredje racket består av en safeduell där Jouni drar längsta strået och kan återigen rensa av bordet för ledning 3-0. I nästa upplägg är det Henkes tur att rensa av bordet men missar tyvärr nian som lägger sig i hålkant för Jouni att bara rulla i. Resten av matchen innehåller en hel del safespel där marginalerna inte är på Henkes sida, och med en motståndare som bara missar en enda boll på hela matchen räcker det för att siffrorna ska rusa iväg. Först vid ställningen 6-0 gör Henke sin första poäng, sedan Jouni missat en svår åtta. I nästa lägg släpper han dock in Tähti på trean, som rensar upp till sexan och sedan avgör matchen genom att sätta nian i en snygg carra på sjuan. Grattis Jouni Tähti till en välförtjänt seger!

Malmö Open 8-ball Challenge och European Wheelchair 9-ball Masters arrangerades av Svenska Biljardförbundet i samarbete med FIFH Malmö, Sveriges största förening för idrottare med funktionsnedsättningar, och Malmö Open, Europas största event för parasport. Vi hoppas kunna göra detta till ett årligen återkommande event, med möjlighet att växa och utveckla parabiljarden i Sverige.

Vi vill rikta ett stort tack till FIFH, Malmö Open, Svenska Parasportförbundet och Malmö stad för deras hjälp och support med tävlingarna, och inte minst deras otroligt viktiga och inspirerande arbete för parasporten i Sverige och världen.

Skribent: SBF