Nu går startskottet för Framtidens Biljardförening

11 MAJ 2020 13:01
Under 2020-2021 driver SBF projektet Framtidens Biljardförening med projektmedel vi beviljats från RF. Nu drar projektet igång på allvar och vi hoppas att alla föreningar tar denna möjlighet att utveckla sin förening.
  • Uppdaterad: 11 MAJ 2020 13:01

Projektet Framtidens Biljardförening har sin utgångspunkt i idrottsrörelsens gemensamma Strategi 2025 och utvecklingsresan Den moderna föreningen engagerar. Vi vill ha ett starkt och levande Biljardsverige som tar tillvara på människors engagemang och inspirerar till delaktighet. Nu startar vi resan mot att göra svensk biljard ännu bättre – Häng med!

Syftet med projektet
Syftet med projektet är att öka kompetensen kring att leda och arbeta ideellt i en biljardförening. Samtliga biljardföreningarna ska ha en god föreningsmiljö och kunskap kring demokrati och delaktighet. Målet är att våra föreningar ska hålla en hög kvalitet så att fler väljer att bli medlemmar, väljer att stanna kvar i föreningen och väljer att engagera sig.

Bakgrunden till att vi har valt att driva detta projekt är delvis de brister som framkom hos våra föreningar under den granskning som genomfördes av RF under år 2017 och 2018. Den främsta anledningen är dock att för att svensk biljard ska växa och bli framgångsrik måste våra föreningar och deras medlemmar vara aktivt engagerade i vår framtida utveckling. Genom att öka kompetensen och väcka idéer kring engagemang skapar vi förutsättningar för starka, levande föreningar med fler medlemmar. Vi har valt att döpa projektet till Framtidens Biljardförening – En kö för alla. En av de många saker som gör vår sport fantastisk är ju att den kan utövas av alla, oavsett bakgrund, kön, ålder eller andra förutsättningar. Tillsammans kan vi få fler att börja spela biljard och engagera sig i biljardföreningarna.

Nulägesanalys av föreningen
Alla föreningar kommer att bli kontaktade av sin idrottskonsulent från sitt distriktsidrottsförbund. Tillsammans med konsulenten får ni diskutera ert nuläge och därefter arbetar ni tillsammans vidare utifrån er förenings behov. Kanske väljer ni att genomföra Föreningsledarutbildningen eller arbetar med materialet #Taktiksnack.

Det finns mycket stöd att få från distrikten. Stöd som många biljardföreningar inte har tagit del av. En av målsättningarna med projektet är att få igång kontakten mellan distrikten och biljardföreningarna. Det vinner både ni föreningar på och Biljardförbundet i stort. Hos distrikten finns massor av kunskap kring utvecklingsarbete och mängder av olika utbildningar. Distrikten är experter på idrott inom sin region och arbetar till exempel gentemot kommunerna med anläggningsfrågor. Hos distrikten finns det även möjlighet att söka olika bidrag.

Vi hoppas att alla föreningar tar den här möjligheten till utveckling. Genom välfungerande föreningar stärker vi Svensk Biljard.

Kartläggning
För att vi ska veta hur kunskaperna kring demokrati ser ut i våra föreningar samt hur formerna för det ideella engagemanget ser ut kommer vi att skicka ut en enkät till samtliga föreningar i mitten av juni. Mer information om detta kommer.

Pilotprojekt
Projektet Framtidens Biljardförening innefattar även ett pilotprojekt som drivs i cirka fem stycken biljardföreningar. Alla föreningar har haft möjlighet att anmäla intresse till att delta.

Uppföljning av kvalitetsarbetet
I de föreningar som vid RF:s granskning 2018 fick anmärkningen större eller mindre avvikelse samt de föreningar som då blev uteslutna och därefter har återanslutit (i ny form eller som samma förening) kommer distriktsidrottskonsulenten att göra en uppföljning för att kontrollera att avvikelserna är korrigerade.

Frågor eller funderingar?
Tveka inte att ta kontakt om du har frågor eller funderingar kring projektet, goda exempel du vill dela med dig av, förslag på aktiviteter vi ska genomföra, osv. Projektledare är Sofia Asp, This is a mailto link

Skribent: Sofia Asp