Pengar till föreningen

14 APR 2021 14:11
Här har vi samlat några tips på hur ni kan öka på klubbkassan genom olika erbjudanden, stöd, bidrag och rabatter.
  • Skapad: 14 APR 2021 14:11

Genom föreningens medlemskap i Svenska Biljardförbundet och därigenom i Riksidrottsförbundet finns det ett antal olika erbjudanden som föreningarna kan ta del av.
Vissa kräver minimal insats av föreningen och genererar t ex pengar genom att medlemmarna handlar via en viss sajt. Andra innebär en lite större arbetsinsats för föreningen genom att söka och genomföra olika projekt.

Nedan ges kort information. Klicka på respektive länk för att läsa mer.

Projektstöd Barn- och ungdomsidrott
Projektstöd IF – Barn och ungdomsidrott ska användas till särskilda insatser som utvecklar barn- och ungdomsverksamheten i föreningen. Stödet finns i fyra olika områden:

• Idrottssvaga områden – olika insatser för att nå målgrupper som har svårare att hitta till idrotten.
  • Få fler ungdomar att stanna kvar i den organiserade idrotten – olika aktiviteter för att t ex utveckla eller införa nya tränings- och tävlingsformer, utveckla föreningsmiljön så att den upplevs som välkomnande och trygg.
  • Utbildade barn- och ungdomsledare – föreningen kan få bidrag till olika kursavgifter både för idrottsövergripande utbildningar och biljardspecifika.
  • Bibehållen verksamhet med anledning av corona.

Stödet söks hos distriktet. Kontakta er idrottskonsulent på distriktet och bolla idéer. Läs mer om projektstödet

Anläggningsbidrag
Funderar föreningen på en ny föreningsdriven hall? Ta kontakt med er idrottskonsulent hos distriktet innan ni påbörjar projektet. Det finns fem olika anläggningsstöd att söka inom anläggningsstödet. Regelverken varierar lite mellan de olika stöden. För t ex Stöd till nya aktivitetsytor – mindre projekt (maximalt 400 000 kr) kan ni få maximalt 50 procent av investeringskostnaden.
Utöver RF:s stöd kan föreningen ofta söka bidrag hos andra organisationer och myndigheter. T ex Allmänna arvsfonden, Jordbruksverket, kommunen och lokala stiftelser.
Läs mer om anläggningsstöden

Kommunala bidrag
Hos kommunerna finns det ett antal olika bidrag och stöd för idrottsföreningar. Vilka bidrag som finns varierar mellan olika kommuner och kan heta olika saker. Det kan finns hyresbidrag som täcker delar av föreningens lokalhyra, olika former av projektbidrag eller bidrag för inköp av material som föreningen behöver. Många kommuner har också olika bidrag för t ex genomförande av sommaraktiviteter för barn och ungdomar.
Titta på kommunens hemsida för Kultur & fritid för att se vad som finns i din kommun. Ni kan även ta kontakt med er konsulent hos RF SISU distriktet. De är experter på idrott inom sin region och har koll på vilka stöd som finns.

LOK-stöd
LOK står för Statligt Lokalt Aktivitetsstöd och är ett verksamhetsstöd till föreningar för att stödja deras ungdomsverksamhet samt verksamhet för personer med funktionsvariationer. Föreningen får stöd för ledarledda aktiviteter med minst tre deltagare i åldrarna 7-25 år (för deltagare med funktionsvariation finns ingen övre åldersgräns). Varje år omfattar två ansökningsperioder. Nuvarande period avser aktiviteter som genomförs 1 januari-30 juni. Ansökan ska vara inne senast den 25 augusti. Läs mer om LOK-stödet.
LOK-stöd eller Verksamhetsbidrag som det också kallas kan även sökas hos kommunen. De kommunala bidragen har i många fall inte samma regler som de statliga.

RF SISU distrikten
Det finns mycket stöd att få från RF SISU distrikten. Både stöd i form av ekonomiska bidrag och stöd i form av utvecklingsinsatser. Distrikten är experter på idrott inom sin region. Varje förening har en idrottskonsulent som finns där för att stötta föreningen i olika frågor och kan fungera som ett t ex ett bollplank, leda planeringsdagar, tipsa om eller hjälpa till att genomföra olika föreläsningar/utbildningar t ex i mental träning eller föreningskunskap. Ta kontakt med er idrottskonsulent.

Corona
Kompensationsstöd – RF har fått pengar från regeringen som föreningar kan ansöka om avseende olika perioder. Syftet med stödet är att ge idrottsföreningar förutsättningar att överleva. Nästa period är öppen 7-19 maj och avser ekonomiska förluster under perioden 1 januari till 30 april 2021. Under 2020 hade föreningarna möjlighet att söka kompensationsstöd vid tre tillfällen. Några biljardföreningar ansökte och beviljades stöd. Nytt för den här ansökningsperioden är att summan för visad förlust har sänkts till 1 000 kr.
Läs mer om Kompensationsstödet

Projektstöd för bibehållen verksamhet med anledning av corona – för att ge föreningar möjlighet att ställa om verksamheten och kunna fortsätta träna under coronakrisen går det söka stöd från RF SISU distrikten. Det kan handla om utrustning för utomhusträning, att genomföra annorlunda idrottsverksamheter eller täcka kostnader för ändrat anläggningsbehov på grund av stängda hallar. Kontakta er idrottskonsulent för att få veta mer.

Städa Sverige
Genom städuppdrag för Städa Sverige kan ni som förening göra en stor skillnad för miljön, samtidigt som ni får en ekonomisk ersättning. Läs mer om Städa Sverige

Gräsroten
Svenska Spels sponsringsinitiativ Gräsroten bidrar årligen med miljoner till föreningslivet i Sverige. Alla idrottsföreningar är välkomna att ansluta sig kostnadsfritt och därmed ta del av pengarna. När föreningen har anslutit sig kan medlemmar och supportrar stödja föreningen genom att lägga till den under sitt konto. Läs mer om Gräsroten och hur ni gör för att ansluta er

Folkspel
Folkspel är föreningslivets egna spelbolag. Tjäna pengar till föreningen genom att sälja någon av deras produkter. Läs mer om Folkspels föreningsprodukter

Sponsorhuset
Via sponsorhuset kan föreningen tjäna pengar. Idén bygger på att föreningens medlemmar stöttar er förening genom att göra de nätköp man ändå tänkt göra via sponsorhuset.se. Läs mer om Sponsorhuset

Rabatter och förmåner
Genom SBFs medlemskap i RF har våra föreningar och medlemmar tillgång till erbjudanden hos RF:s samarbetspartners. Vissa av erbjudandena är riktade till föreningen, andra är öppna för alla medlemmar att använda sig av. Du kan t ex köpa blommor via Euroflorist med 15 procents rabatt eller boka boende hos Nordic Choice till idrottspris. Läs mer om Rabatter och förmåner

Kontaktuppgifter till RF SISU distrikten hittar ni här. Ta gärna kontakt direkt med er idrottskonsulent. Kontakta oss om ni inte vet vem som är er idrottskonsulent.

Informationen om som finns i den här nyheten hittar du stora delar alltid under fliken Förening – Ekonomiskt stöd

Skribent: Sofia Asp