Pennör tillbaka i vinnarcirkeln

24 JAN 2018 21:14
Det blev återigen rekordstort antal deltagande i årets första Elittävling i 3-vallars carambole. Hela 30 deltagare anslöt i Malmö och den arrangerande klubben MCSK skötte tävlingen helt klanderfritt.
  • Skapad: 24 JAN 2018 21:14

Deltagaranstormningen ställde till det en aning för tävlingsledningen, som fick improvisera lite. "Med hjälp från Lund kunde vi lägga ett par matcher där så att det hela skulle flyta på bra med speltider och raster", berättar tävlingsledaren Torsten Svendsen. "Annars hade det nog inte funkat på grund av för många deltagare... lite fler än vad vi hade räknat med!"

Storfavorit i tävlingen var David Pennör, som gjorde en strålande säsong förra året, tillsammans med Nalle Olsson och Björn Lohmander. Andra totalrankade spelaren Henryk Kalita kunde tyvärr inte vara med pga semester i Indien. David Pennör höll också för favorittrycket och vann finalen mot klubbkompisen Nalle Olsson med 40-37 på 37 stötar. Treor blev Björn Lohmander och Lars Ringby, bägge från BK Borgen, Helsingborg. Turneringen innehöll inte direkt några skrällar men gav positiva formbesked från spelare såsom Lars Ringby, 0.714 i snitt, och Peter Palffy, 0.884. Högsta serie gjordes av stockholmaren Cemil Karatay med en serie på 10! Glädjande nog dök hela 7 man från Stockholm upp, varav Giglio Alvarado blev bäste man på en hedrande 8:e plats. Två spelare från Göteborg deltog också, Anders Kall och Bo Svensson, där Anders slutade på 17:e plats och Bo 28:e. David Pennör hade det högsta totalsnittet i tävlingen på 1.188 följt av Björn Lohmander 1.086 och Nalle Olsson 1.0.

Nästa Elittävling går på SCC på Bondegatan i Stockholm den 17-18 februari. Hoppas att det blir många deltagare som dyker upp även där.

En liten världsnyhet: Samtidigt som Elittävlingen pågick i Malmö kom den stora nyheten från tyska Bundesliga i 3-vallars carambole som alla snackade om... nämligen att holländaren Dick Jaspers gjorde ett parti till 40 på 4 stötar!!! Världsrekord!!! Ett snitt på 10 under ett helt parti kommer ingen att kunna slå under de närmaste åren. En serie på 5-11-2-22 och ett helt fantastiskt och klanderfritt spel av holländaren så var världsrekordet ett faktum. BRAVO!!! Världsrekordet innan dess hade belgaren Eddie Merkcx med ett parti till 50 på 6 stötar. Stort grattis till världsrekordet Dick Jaspers!

Skribent: David Pennör