Pressmeddelande från Svenska Biljardförbundet

01 APR 2017 09:10
Följande pressmeddelande skickades igår ut till ett antal rikstäckande tidningar samt ett par lokaltidningar.
  • Skapad: 01 APR 2017 09:10

HISTORISKT SILVER I EM FÖR POOLBILJARD

Christian Sparrenlöv Fischer från Norrtälje skrev svensk biljardhistoria i veckan genom att erövra en silvermedalj i grenen 10-ball i EM i Poolbiljard, som avgjordes i Albufeira, Portugal. Dessutom tog veteranen Henrik Larsson, Malmö, silver i grenen 9-ball för Rullstolsklassen.

Europeiska Mästerskapen i Poolbiljard har precis avslutats i Albufeira, Portugal, och Sverige tog hem två medaljer i stenhård konkurrens. Christian Sparrenlöv Fischer från Norrtälje skrev in sig i svensk biljardhistoria genom att erövra en silvermedalj i grenen 10-ball Herrar, Sveriges första medalj på herrsidan i denna gren sedan den infördes i EM 2010. Christian har sedan tidigare en silvermedalj i lag från junior-EM samt en bronsmedalj i lag från EM förra året. Christian är 22 år och ingår i Svenska Biljardförbundets elitsatsning Team Sweden.

Utöver detta tog veteranen Henrik Larsson, Malmö, silver i grenen 9-ball för Rullstolsklassen. Det var Henriks 29:e medalj totalt i EM-sammanhang, och hans 14:e silvermedalj, vilket gör honom till Sveriges meste EM-medaljör genom tiderna. Henrik var även nominerad till Årets Idrottare med funktionshinder på Idrottsgalan 2008.

”Det är fantastiskt roligt att satsningen på Team Sweden börjar ge resultat och att yngre spelare som Christian börjar visa framfötterna utomlands. Poolbiljarden växer snabbt internationellt med oerhört hård konkurrens och det är viktigt att få fram nya talanger för att hålla jämna steg”, säger Eva Viding Bussell, ordförande i Svenska Biljardförbundet. ”Samtidigt är det viktigt att ha kvar de erfarna spelarna i laget också och där har ju Henrik en given plats.”

Eva Viding Bussell

Ordförande, Svenska Biljardförbundet

This is a mailto link

070-7511287