Projektstöd IF barn- och ungdom

10 JAN 2022 11:46
Nu öppnar ansökan av Projektstöd IF. Biljardföreningar som bedriver eller vill starta upp barn- och ungdomsverksamhet har möjlighet att söka projektstöd. Nytt för i år är att ansökan ska ske vid vissa tidpunkter.
  • Uppdaterad: 10 JAN 2022 11:46

Projektstöd IF barn- och ungdomsidrott motsvarar det som tidigare hette Idrottslyftet. Nytt för perioden 2022-2023 är att ansökan för SBFs föreningar sker till RF samt att ansökan sker vid specifika ansökningstillfällen. Var därför ute i god tid om ni vill söka projektstöd.

Syfte, mål och målgrupp för Projektstöd IF barn- och ungdomsidrott
Syftet med projektstödet är att skapa förutsättningar för idrottsföreningar att utveckla sin barn- och ungdomsidrott i enlighet med Strategi 2025. Målsättningen är en idrottsrörelse för fler där det blir vanligare att stanna länge, oavsett förutsättningar och ambition med sitt idrottande. Målgruppen är barn och ungdomar 7–25 år.

Sökbara områden
Det finns tre områden som din förening kan söka stöd inom:
  • Uppstart och rekrytering
  • Trygga och hållbara utvecklingsmiljöer
  • Utbildning via förbundet

Uppstart och rekrytering
Projekt kan sökas för att skapa möjlighet för barn och ungdomar, och då särskilt underrepresenterade grupper, att hitta till och få vara med i idrotten.

Ni kan söka stöd för projekt med följande inriktning:
  • Uppstart av ny förening eller verksamhet vars huvudsakliga målgrupp är barn och ungdomar.
  • Rekryteringsinsatser. Projekt som riktar sig särskilt till grupper av barn och ungdomar som er förening inte når idag prioriteras.

Trygga och hållbara utvecklingsmiljöer
Idrottsrörelsens gemensamma målbild är en trygg och hållbar idrottsrörelse där alla barn och ungdomar får plats att idrotta utifrån sina villkor med utvecklingsmiljöer som fokuserar på glädje och lärande snarare än på kortsiktiga idrottsliga resultat.

Ni kan söka stöd för projekt med följande inriktning:
  • Utveckling av egna tränings- och tävlingsformer i er förening för att uppnå målbilden.
  • Köpa in material eller anpassa idrottsytor med syftet att förändra den idrottsliga verksamheten efter barn och ungdomars behov (ej ersättning av gammalt material eller utökning av verksamhet till exempel genom fler grupper).

Utbildning via förbundet
Er förening kan söka utbildningsbidrag på 50 procent av deltagaravgiften för era barn- och ungdomstränare inom:
  • Tränarutbildningar inom ramen för ert specialidrottsförbunds utbildningsstruktur.
  • Kompetenshöjande mötesplatser som arrangeras av ert specialidrottsförbund.
Ta kontakt med SBF för mer information gällande eventuella utbildningar och mötesplatser som är aktuella för just er förening.

Ansökan
Ansökan görs via applikationen Idrottsmedel i IdrottOnline. Här finns en manual för att skapa och skicka in ansökan.

Ansökningstillfällen
För perioden 2022-2023 finns fyra ansökningstillfällen. Se därför till att vara ute i god tid om ni planerar för att göra en satsning på barn- och ungdomsverksamhet. Efter sista datum för varje tillfälle får ni normalt besked om ni beviljats medel inom 14 dagar.
  • 31 januari 2022
  • 31 mars 2022
  • 30 september 2022
  • 31 januari 2023
Kontakt
Ansökan för SBFs föreningar handläggs av RF. Vid frågor kan ni kontakta RF på This is a mailto link. Ni kan även kontakta oss på This is a mailto link om ni vill bolla idéer eller har några frågor.

Läs mer om projektstöd IF på RF:s hemsida

Projektstöd IF barn & ungdom via distrikten
Ni kan även söka projektstöd hos ert RF SISU distrikt. Prata med er idrottskonsulent.

Läs mer om projektstödet här (under fliken Förening – Ekonomiskt stöd)
Skribent: Sofia Asp
E-post: Adressen Gömd