Rekryteringsmånad

28 OKT 2020 11:05
För att nå målet 50 föreningar och 3 000 medlemmar senast vid årsskiftet måste vi alla hjälpas åt. Vi vet att det görs insatser runt om i Sverige och nu går vi in i en slutspurt.
  • Uppdaterad: 28 OKT 2020 11:05

Förbundsstyrelsen har utsett november till Rekryteringsmånad.

För tillfället har vi 45 registrerade föreningar och cirka 2 500 medlemmar registrerade på ett korrekt sätt i IdrottOnline. Vi vet att några föreningar till är på väg in, men vi tar fortsatt tacksamt emot tips om ni känner till någon som har pratat om att bilda en förening, om ni känner till en hall där det inte finns någon förening, osv. Biljardsverige har verkligen engagerat sig kring föreningsfrågan och vi är särskilt glada över att det har bildats föreningar på orter där vi tidigare har saknat en förening. Större geografisk spridning gör det möjligt för fler att hitta till vår fantastiska sport.

Antal medlemmar
För att en medlem ska räknas i statistiken ska medlemmen vara inlagd med fullständigt personnummer i IdrottOnline eller markerad som Utländsk person, samt vara markerad som Aktiv i idrott biljard.

Under november och december behöver vi alltså öka antalet medlemmar med cirka 500 personer. Vad kan din förening göra för att hjälpa till? Några exempel på aktiviteter:

• Se till att alla era nuvarande medlemmar är korrekt inlagda i IdrottOnline (det gäller föreningens samtliga medlemmar, inte bara de som aktivt tävlar)
  • Uppmana alla medlemmar att rekrytera en ny medlem var (det kan vara en familjemedlem, en kompis, en arbetskamrat, osv.)
  • Delar ni hall med t ex en dartförening och dartspelarna spelar även biljard ibland? Fråga om de vill bli medlemmar i biljardföreningen också.
  • Finns det ett antal stammisar på er hall som regelbundet spelar biljard men som inte är medlemmar i föreningen? Fråga om de vill bli medlemmar.
  • Finns det en fritidsgård med ett biljardbord på er ort? Ta kontakt med fritidsledarna och fråga om ni får komma dit och lära ut lite biljard. Fånga upp de ungdomar som är intresserade och erbjud ett billigt medlemskap i föreningen.
  • Anordna en Prova på-dag.
  • Starta upp regelbundna nybörjarträningar/träffar som ni annonserar om lokalt. Om ni arrangerar Prova på- aktiviteter är det bra att kunna erbjuda en regelbunden möjlighet att komma tillbaka och utveckla sitt spel. Det har framkommit i tips från föreningar som har arrangerat prova på-aktiviteter eller nybörjarkurser att det är bra att kunna erbjuda en fortsättning, t ex träffar på tisdagar för de som vill fortsätta utveckla sitt spel. Att bara erbjuda dem att komma till föreningens ordinarie ”onsdagstävlingar” kan uppfattas som skrämmande och gör att man inte vågar gå dit eftersom man inte tycker att man är tillräckligt bra eller inte känner någon.

Hitta något som passar för er förening utifrån era förutsättningar. Om ni bedriver er verksamhet i en kommersiell hall prata med hallägaren om vad ni tillsammans kan göra för att locka fler att spela biljard.

Varför vill vi bli fler?
Det finns såklart flera skäl till att vi vill bli fler föreningar och fler medlemmar. Biljarden i stort vinner mycket på att vi blir fler. Med fler medlemmar blir det roligare och mer utvecklande att spela biljard eftersom det finns fler spelare att möta, fler möjligheter för de som är intresserade av att prova biljard att hitta en förening i sin närhet, osv. Att bestå av en viss massa av föreningar och medlemmar ger också mer tyngd till sporten – ju större organisation, desto större chans att påverka.
Att vi behöver vara 50 föreningar och 3 000 medlemmar just vid årsskiftet beror på de nya stödsystemen från Riksidrottsförbundet. Om vi inte når målet kommer vi att klassificeras som ett mindre förbund vid fördelningen av stöd för år 2022-2023. Den övervägande delen av SBF:s intäkter består av bidrag från RF. Den prognos som har presenterats för oss av RF innebär att vårt stöd kommer att minska med över 50% om vi klassificeras som ett mindre förbund. Det innebär kraftigt försämrade förutsättningar för hela vår verksamhet på alla nivåer.

Digital träff
För de som känner att ni behöver en genomgång av hur ni lägger in medlemmar i IdrottOnline genomför vi en digital träff via Microsoft Teams måndag den 9 november kl 18.30.
Här anmäler ni er till träffen
På träffen går vi igenom medlemsregistret samt kort hur ni kan uppdatera föreningens hemsida i IdrottOnline och lägga till funktionen Medlemsansökan.
Mer info om IdrottOnline hittar ni här

Hör av er till This is a mailto link om ni har några frågor.
Tipsa oss gärna om ni känner någon vi borde kontakta för att bilda en förening eller om ni har exempel på hur ni arbetar i er förening för att bli fler medlemmar.

Skribent: SBF