Satsning på biljard för unga

17 MAR 2021 13:50
SBF gör under året en satsning mot att öka antalet barn och unga inom biljarden. Vi kartlägger just nu nuläget hos föreningarna samt intresse av att starta verksamhet.
  • Skapad: 17 MAR 2021 13:50

SBF har satt upp målsättningen att minst 15 föreningar ska bedriva kontinuerlig barn- och ungdomsverksamhet (verksamhet för deltagare upp till 25 år) och söka LOK-stöd för sina aktiviteter.

Drivande i det arbetet är Barn- och ungdomsutskottet, som ansvarar för verksamheten för barn och ungdomar inom förbundet. I utskottets uppdrag ligger bland annat att utveckla vår verksamhet och att hålla sig uppdaterad inom vad som händer inom idrottsrörelsen i stort, vilka bidrag och riktlinjer som finns osv.

Kartläggning av nuläge och intresse för uppstart
Utskottet genomför under de kommande veckorna en kartläggning av barn- och ungdomsverksamheten i våra föreningar. Vi kommer att ringa till samtliga föreningar och bland annat fråga vilken verksamhet ni bedriver idag och om ni är intresserade av att starta upp verksamhet. Vi ringer den person som är inlagd som ordförande i föreningen i IdrottOnline. Under samtalet kommer vi att uppmana honom/henne att fråga runt i föreningen om det finns intresse av att starta upp verksamhet. Så om du är medlem i en förening och är intresserad av att hjälpa till med barn- och ungdomsverksamhet i din förening se till att prata med föreningens ordförande.

Digital uppstartsträff
Den 13 april kl 19.00 bjuder vi in till en digital uppstartsträff kring barn- och ungdomsverksamhet. På träffen kommer vi bland annat att berätta om vår målsättning, informera om vilket stöd föreningen kan få samt ge tips kring att starta upp och bedriva verksamhet.
Anmälan till träffen görs här

LOK-stödet oerhört viktigt
Förra året kämpade vi tillsammans med att nå målet 50 föreningar och 3 000 medlemmar. De nya stödformerna från RF innebär även att för att få verksamhetsstöd för barn- och ungdomsverksamhet måste 15 biljardföreningar söka LOK-stöd för minst 10 sammankomster. På förbundsnivå handlar det om ett bidrag på minst 300 000 kr per år. För föreningarna innebär det större möjligheter att söka projektstöd för sin verksamhet. Om SBF inte har 15 föreningar som söker LOK-stöd finns projektstödet för föreningar endast att söka via RF SISU distrikten och är en ganska liten summa som delas med andra förbund som inte heller har 15 föreningar med verksamhet. Förbund som har över 15 föreningar får själva fördela projektpengar till sina föreningar.

År 2019 och 2020 var det totalt 8 biljardföreningar som sökte LOK-stöd. Två av dessa sökte för färre än tio sammankomster.

Kontakta Sam, ordförande i Barn- och ungdomsutskottet om du har några frågor, This is a mailto link eller Sofia på kansliet, This is a mailto link

Skribent: Sofia Asp